Luistertijd fabels en waanideeen

Natuurlijk ben ik niet de enige die zich nog steeds verbaast als een accountmanager van een radiostation de studio eens komt bekijken en aan de jock vraagt: "goh, en zoek je die plaatjes nou allemaal zelf uit". Je zou verwachten van een sales-manager dat hij of zij op de hoogte is van het product dat hij of zij verkoopt of dat in elk geval wordt gebracht door zijn leidinggevende. Maar nog meer verbaasd was ik toen een marketing-manager van een groot station onlangs hoorde vertellen hoe hun promotionele acties om de luistertijd te verlengen, werden uitgevoerd.

Hun TSL uitbouwen doen ze namelijk met een actie waarbij de luisteraar moet bellen als die een bepaalde plaat hoorde. Alleen wordt de luisteraar niet verteld wat het precieze tijdstip is dat de plaat wordt gedraaid maar worden alleen uren gecommuniceerd dat dit gebeurt.

Ten eerste is het mechanisme 'bel als je de plaat hoort' niet bijzonder origineel en draagt het dus niet bij aan herkenning en herinnering (zie ook: originele radio contests). Nog belangrijker is dat een dergelijke actie in de huidige mediawereld niet meer luistertijdverlengend werkt! Geen enkel normaal mens heeft tijd om de hele dag te luisteren of een bepaalde plaat wordt gedraaid of niet. Het is nogal arrogant om te denken dat je luisteraar de hele dag niets beters te doen heeft. Een dergelijke techniek werkt alleen maar als je een heel kort tijdframe geeft waarin de luisteraar de plaat kan verwachten en de luisteraar dus een reden geeft om opnieuw in te schakelen. Of zelfs met een nog specifiekere tijdsmelding: "als je deze plaat hoort om kwart over vier".

Want het verlengen van de onafgebroken luistertijd is vrijwel onmogelijk. De luisteraar gaat toch de dingen doen die hij of zij moet doen. De belangrijkste en meest gegeven reden die een luisteraar heeft om de radio uit te zetten is: "ik heb mijn bestemming bereikt". Wat wel mogelijk is, is de luisteraar een reden geven met de uitzendtijd van die reden waardoor de luisteraar een plekje kan vinden in zijn of haar drukke schema om opnieuw in te schakelen.

In de huidige drukke wereld verbleekt het teasen om doorluistering te bevorderen dus totaal bij het teasen om opnieuw inschakelen te bevorderen...alleen wordt helaas bij sommige radiostations in Nederland nog steeds gedacht dat hun zender belangrijker is dan elk ander ding in het leven van een luisteraar en wordt veel promotioneel budget niet effectief ingezet en bijna letterlijk door de plee gespoeld.

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines