Teasen is nutteloos

Tenminste als teasen wordt gedaan op de manier waarop de meeste stations en jocks het doen; namelijk erg slecht! Op bijna elke zender hoor je ze voorbij komen, teases bedoeld om de luisteraar vast te houden zodat ze blijven luisteren na een reclameblok of teases die de luisteraar geinteresseerd moeten krijgen voor iets wat binnenkort plaats vindt op dat radiostation. En bijna altijd wordt dit gedaan op de makkelijkste, luie, niet creatieve en dus niet effectieve manier.

Muziek tease
Door bijvoorbeeld te roepen: "straks op Radio XXX Kesha, The Goo Goo Dolls en de nieuwe Usher" bereik je vrijwel niets! Je teased namelijk niet iets unieks, veel van de artiesten hoor je op elk willekeurig ander station dus dat is niet echt een reden om te blijven luisteren en met de hoge rotatietijden en strakke artist-separations bij de meeste CHR-stations hoor je de jocks de hele dag dezelfde artiesten/titels teasen en elke keer op dezelfde saaie manier: "zo meteen Rihanna op Radio XXX, ook Nickelback en Lady Gaga." Bij muziekteasing die vaak vlak voor een reclameblok plaats vindt moet je iets originelers verzinnen om de luisteraar tot na het blok vast te houden. Geef ze buiten de muziek die je gaat draaien een extra reden om te blijven luisteren!

Riddle tease
Dit is de meest simpele manier om een extra cliffhanger te creeeren: "zo meteen hier op Radio XXX de hits van Bruno Mars, Rihanna en de man die zegt dat als ie nog 1 keer door een fan om een handtekening wordt gevraagd, hij die fan z'n hersens in elkaar slaat! Wie dat is je hoort 't zo meteen." Nog mooier is als je er bijvoorbeeld door middel van een audio fragment van die artiest wat hoorbaars aan toe kunt voegen. Of betrek het laatste gedeelte van de tease meer in een persoonlijk naar de luisteraar gerichte tease: "op Radio XXX zo meteen de hits van Bruno Mars, Rihanna en  ik weet niet of je fan bent van Usher? Die hoor je zo meteen ook hier maar als je fan van 'm bent, heb ik een belangrijke waarschuwing voor je. Ik vertel je zo meer."

Of neem in je muziek tease een keer iets actueels mee qua service info als het iets aparts en waardevols kan zijn voor je luisteraar: "zo direct op Radio XXX de hits van Taio Cruz, Katy Perry en Lasgo en mocht je ook in die enorme file staan op de A2 ter hoogte van Diemen, je krijgt hier zo meteen de laatste info over wat er nou precies aan de hand is daar en hoe je het snelst uit die gigantische rij auto's komt".

Zorg er in elk geval voor dat je varieert in opbouw, inhoud en invalshoek! Elke keer: "zo meteen op Radio XXX die en die artiest" is saai, voorspelbaar en zonder waarde voor de luisteraar dus een zapmoment.

Actie/Contest tease
Bij het teasen van acties die op het station plaats vinden en waar vaak erg dure prijzen te winnen zijn, is het creatieve niveau van de teases vaak al net zo laag als dat van de muziek teases en wordt er maar al te vaak niet het maximale effect uit zo'n actie gehaald. Teases zijn tegenwoordig bedoeld om luisteraars te motiveren om opnieuw in te schakelen op een bepaald station. De tijden dat het zin had om te proberen de luisteraar de hele dag naar een station te laten luisteren zijn voorbij. Niemand heeft de hele dag tijd om onafgebroken naar een radiozender te luisteren.

Dus wanneer je een actie teased en een moment waarop de luisteraar iets kan winnen, ben zo specifiek mogelijk wat betreft de tijd dat het plaats vindt! Niet "morgenochtend", niet "morgen tussen 6 en 10 in de ochtendshow", maar "morgenochtend om tien voor half acht".

En tease niet de daadwerkelijke prijs die te winnen is maar de ervaring van hetgeen de prijs mogelijk maakt. Als je bijvoorbeeld roept: "ik heb hier de laatse twee tickets voor het concert van Pink in Ahoy en die kun jij winnen" verkoop je eigenlijk twee stukjes papier met wat letters er op. Verkoop liever de ervaring die die papiertjes mogelijk maken. Bijvoorbeeld: "Als jouw laatste avondje uit een bezoekje bij de schoonouders was is het misschien een ideetje om morgenochte7.20 uur naar Radio XXX te luisteren. Stel je eens voor…je wordt opgehaald met een limousine waar je lekker op je gemak aan de champagne gaat en bij Ahoy aangekomen kan je meteen die hele rij mensen voorbij lopen en sta je vooraan bij het uitverkochte concert van Pink en na afloop mag je backstage samen met haar je eigen afterparty vieren." Paint a picture, visualiseer! Radio is een 'warm' medium in tegenstelling tot tv dat een 'koud' medium is. Als ik een auto laat zien op tv, ziet elke persoon dezelfde auto. Terwijl ik op de radio kan praten over een supersnel racemonster en iedereen ziet in z'n gedachten een andere auto. dat is de kracht van radio en daar moet je bij teasing gebruik van maken.


Relateren tot de luisteraar
Tot slot is het bij het teasen belangrijk om te relateren tot de belevingswereld en de luisteromstandigheden van je luisteraars. Als je bijvoorbeeld de actie teased die morgenochtend plaats vindt rond 7.20 uur, hou dan rekening in je tease met wat je luisteraar rond die tijd aan het doen is zoals bijvoorbeeld: "nou weet ik dat je morgenochtend om 10 voor half 8 waarschijnlijk erg druk bent met je klaar maken om op tijd op je werk te komen. Maar morgen loont het toch wel de moeite om een keer te laat te komen en mee te spelen met Radio XXX Radio Roulette want stel je eens voor...". Of in de veronderstelling dat veel van je luisteraars in de file zullen staan rond die tijd: "en als je morgen om 10 voor half acht weer precies op dezelfde plek achter precies dezelfde auto als gisteren stil staat in de file, kun je je tijd meteen nuttig besteden want...".


Okay, je moet er wel over nadenken en wat voorbereiding voor doen maar 'it's no rocket science'. Iedereen kan een goeie tease doen maar dan moet je wel een keer die automatische (lees: luie) piloot afzetten die alleen maar kan roepen: "straks die en die artiest op Radio XXX" en "misschien wel leuk om te weten, volgende week is het weer Valentijnsdag en die dag geven we ergens op de dag 1 miljoen Euro weg".

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines