Originele radio contests

Als je een plaat van Bon Jovi hoort win je bij Radio Veronica kaarten voor Bon Jovi. Als je bij 538 een plaat van Marco Borsato hoort, win je kaarten voor Marco Borsato en als je een plaat van Coldplay hoort bij 3FM win je kaarten voor het concert van Coldplay.

Niet een erg originele contest dus als je het bij 3 major-market stations vrijwel tegelijk terug kunt horen. Is het dan zo'n goed concept? Dat al helemaal niet! Het is wel de meest luie, saaie en achterhaalde manier om een radiocontest op te zetten. En tegelijkertijd win je er geen luisteraars mee, hoogstens wat naamsbekendheid.

Los van het feit dat als je concurrenten exact hetzelfde concept hanteren, de contest niet bepaald onderscheidend is te noemen en hij dus herkenning van jouw station niet bevordert, is het hele concept van dit soort contests vreselijk achterhaald.

Achterhaald
Doel van dit soort concepten is namelijk om de luisteraar te motiveren om langer naar de radio te luisteren. Want alleen wanneer je die bepaalde plaat hoort, kun je winnen. In begin jaren '90 had een dergelijke contest misschien nog gewerkt, toen we nog geen internet hadden of iPod's. Maar in de huidige mediawereld is het een utopie om te denken dat contests in deze vorm een uitbouw van je TSL zullen opleveren. Mensen hebben het veel te druk om de hele dag aandachtig te luisteren of de plaat misschien wel of niet wordt gedraaid. Als er al luisteraars zijn die daar de tijd voor hebben, zijn het je Prize Pigs of de groep 12-18. En dat zijn niet echt de luisteraars die je on air wilt hebben.

Luistergedrag
Een goeie hedendaagse radiocontest is gebaseerd op een heel ander concept en houdt rekening met de veranderend luistergedrag. Geslaagde radiocontests hebben een realistische doel. Namelijk; maak het spelprincipe zo leuk dat luisteraars opnieuw inschakelen op een tijd die je met grote regelmaat teased. Of maak de prijs zo sensationeel dat mensen willen luisteren, maar geef ze een tijdstip waarop ze opnieuw moeten inschakelen om te kunnen winnen. Dat is realistisch in tegenstelling tot het geloven dat mensen de hele dag naar jouw zender luisteren. TSL is niet niet meer zo zeer, het proberen om luisteraars langer te laten luisteren. Tegenwoordig bereik je je uitbouw van je TSL vooral door meer inschakelmomenten en dan momenten die de luisteraars de moeite waard vinden om opnieuw in te schakelen!

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines