Radio-jocks en Twitter #FAIL


Social media als Twitter en Facebook en ook de website van een station zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de radiowereld. Steeds meer radiozenders gebruiken hun website en social media om de band met de luisteraar te versterken en ook presentatoren en disc-jockeys gebruiken deze ‘tools’ steeds vaker met een eigen account.

Alleen vaak op zo’n manier dat je je afvraagt of het wel een waardevolle toevoeging is voor de luisteraar of misschien juist eerder een soort van ongewenste en vooral nutteloze ‘spam’.

“We zijn los”
Vooral bij het gebruik van Twitter worden door radiostations en jocks tweets de wereld ingeslingerd waar het nut je volledig van ontgaat. Met grote regelmaat zie ik ze voorbij komen, tweets als: “We zijn weer los”, “We gaan nu van start, luister je mee?” en “ik ga nu beginnen met de show”. Dat is net zoiets als een groenteboer op de markt die roept: “we zijn geopend”! Een luisteraar/klant zal denken: “Nou en?!” of “wat schiet ik daar mee op?”

Voor tweets van een jock of radiostation die bedoeld zijn om de luisteraar te motiveren om te gaan luisteren moet je in de huidige mediawereld met legio aan andere stations, streams en eigen iPod’s, wel met iets beters komen dan: “Daar ben ik weer”.

Reden
Eigenlijk geldt voor een dergelijke tweet hetzelfde als voor een tease on-air dat het iets moet bevatten dat ook echt een reden vormt om te gaan luisteren naar die jock of dat specifieke radiostation. Een luisteraar vraagt zich af: “What’s in it for me?”

Dus denk na over hoe je de luisteraar genoeg zou kunnen interesseren in 144 tekens om de radio af te stemmen op jouw show. Want naast het feit dat de luisteraar naar –tig andere muziekkanalen of muziekapparaten kan luisteren, heeft de luisteraar ook nog een leven en zit echt niet de hele dag te wachten om naar jou te gaan luisteren tot je een tweet stuurt dat je gaat beginnen.

Wat zijn bepaalde waardevolle onderdelen, gimmicks, gasten, optredens, verhalen, onderwerpen, platen die je potentiële luisteraar kunnen overhalen om te gaan luisteren? Denk na over de onderdelen die een inschakelfactor kunnen zijn of relateer aan de bezigheden van de luisteraar op dat moment in de zin van: “druk aan het werk? Met de hits van … gaat het werken een stuk lekkerder…”

Specifiek
En ben in je tweet zo specifiek mogelijk over deze reden om te in te schakelen maar ook over de uitzendtijd! “Verderop in de show” zegt niks over wanneer ik als luisteraar ‘beloond’ wordt met de inschakelreden. En ook “vanmiddag tussen 15 en 18 uur” is voor een luisteraar met een druk leven niet specifiek genoeg. Ben zo precies mogelijk: “over tien minuten” of “straks om tien over 3”.

Een goeie waardevolle tweet voor je show of station de wereld in slingeren is niet moeilijk maar je moet wel even nadenken over wat je wilt bereiken met de tweet en hoe je dat dan het beste kunt formuleren in 144 tekens of minder.

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines