Hoe hard is hard genoeg?

De huidige wereld van sound processing is niet meer te vergelijken met die van 20 jaar of zelfs maar 10 jaar terug. Zeker door de intrede van de digitale broadcast processors heeft de luidheid lijkt wel het maximale bereikt. Eind jaren '80 probeerden we nog met Gentner Audio Prisms de pre-processing op te krikken van een Optimod 8100 en de knetterharde sound van Z-100 (WHTZ) en Power 95 (WWPR en later WPLJ) probeerde na te bootsen. Die later overigens bleek te komen uit een combinatie van die Audio Prisms en een aangepaste Aphex Dominator onder de naam de Vigilante van Frank Foti. Jawel de Frank Foti die later met de Omnia op de markt zou komen. Harder dan de Vigilante met al z'n loudness clippers ging niet, dachten we toen. Maar nu weten we wel beter.

Maar is die extreme luidheid nog wel nodig? Zijn luisteraars steeds meer gewend aan goed zuiver geluid en pruimen ze de neveneffecten van die loudness zoals vervorming niet? Of is de manier van radio luisteren zo veranderd dat je juist nog harder moet processen om de moderne luisteraar tegemoet te komen die over de speakertjes van hun smartphone luistert.

Een interessante podcast van The BBC Radio Academy over het nut van sound processing en de toekomst hiervan met als gasten ondermeer Rupert Brun (BBC), Nik Goodman, Martyn Humphreys (Bauer & Chair, TechCon), Gavin McCoy en Dean Woodcock (Absolute Radio): Processing Special Podcast

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines