Of je nou beginnend radiomaker bent of een radioveteraan, een personality-show maakt of strakke hitradio, voor een succesvol programma
zijn bij elke radiomaker kennis en goede uitvoering van de ‘basics’
onontbeerlijk.
Herkenning
De meest algemene beginselen die toepasbaar zijn op elk
radiostation of programma of zelfs een product of bedrijf beginnen altijd met
naamherkenning. Het is de meest basale techniek om te zorgen voor de juiste
herkenning van het beluisterde station bij de respondenten van het CLO. Het regelmatig noemen van de naam van het station door de dj
of door middel van een jingle zorgt er voor dat de respondent weet waar hij of
zij naar luistert en dit juist noteert in het (digitale) dagboek dat ze
bijhouden. Wat weer resulteert in verdiend marktaandeel en bereik.
PPM
Daarnaast is het regelmatig vermelden van de stationsnaam
belangrijk voor de naamsbekendheid van het station. Zelfs in markten waar
tegenwoordig de PPM-meter (People’s Person Meter) wordt gebruikt om de
luistercijfers te meten blijkt dat ook dan de naamsvermelding
belangrijk blijft. Bij het principe van PPM wordt weliswaar technisch de zender
herkend en hoeft de luisteraar in theorie niet eens bewust te weten waar hij of
zijn naar luistert, als er maar wordt geluisterd detecteert het PPM-systeem dit
en vertaalt dit simpel gezegd in het juiste marktaandeel.
Essentieel
Echter blijkt dat ook de naamsbekendheid van een zender een
grotere rol speelt in de luistercijfers, ‘top of mind awareness’ dus die luisteraars laat praten over het
station tegen andere potentiele luisteraars. Daarnaast is het natuurlijk
belangrijk te weten welk station je beluistert om te kunnen weten waar je naar
terug moet keren om opnieuw naar dat specifieke station te luisteren. Zeker in de huidige manier van luistercijferverzameling is
het belangrijk om de stationsnaam met grote en consequente regelmaat te
vermelden maar zelfs in de toekomst wanneer PPM ook in ons land intrede doet
blijft dit essentieel.
Basic
Je zou dus verwachten dat een landelijk radiostation in
drive-time erg zorgvuldig met deze ‘basic’ zou omgaan. Maar bij Q-Music hebben
ze waarschijnlijk het idee dat het niet meer nodig is om te vertellen welk
radiostation de luisteraar op heeft staan. In een middagshow van Jeroen van
Inkel kreeg Q-Music het in drive-time-uren voor elkaar om 40 minuten geen
stationsnaam te vermelden. Niet door de jock maar ook niet in de vormgeving. 40
minuten laten ze de luisteraar in het ongewisse over welk station ze het
marktaandeel moeten toebedelen. Overigens van de vormgevers ook niet slim om in de item-jingles geen 'Q-Music' te verwerken; een verloren kans om te claimen en branden.
Check hier een aircheck van de 40 minuten Q-Music zonder
enige stationsidentificatie. De eerste spreek wordt geen Q-Music genoemd maar
daarna wordt er wel een jingle gedraaid. Alleen dáárna blijft 40 minuten
onduidelijk welk station je beluistert.
Een nieuw record voor een landelijk station in drive time denk ik. Alleen of het nou een record is waar Q-Music trots op moet zijn. En dat in uren waarin de luisteraar maar korte onafgebroken
momenten naar de radio luistert en je misschien zelfs zou moeten overwegen om
nog meer stationsidentifcatie te doen dan de andere uren. Zelfs een beginnend
radiomaker zou hier voor van een goeie PD voor op z’n flikker krijgen. Je zou
verwachten dat iets dergelijks dan al helemaal niet kan gebeuren bij een
landelijk radiostation en bij een jock die genoeg ervaring heeft om beter te
weten en anders toch altijd erg graag veel jingles draaide:)
Time for Q-Music to go BACK TO BASICS!