Nieuw record Q-Music


Of je nou beginnend radiomaker bent of een radioveteraan, een personality-show maakt of strakke hitradio, voor een succesvol programma zijn bij elke radiomaker kennis en goede uitvoering van de ‘basics’ onontbeerlijk.

Herkenning
De meest algemene beginselen die toepasbaar zijn op elk radiostation of programma of zelfs een product of bedrijf beginnen altijd met naamherkenning. Het is de meest basale techniek om te zorgen voor de juiste herkenning van het beluisterde station bij de respondenten van het CLO. Het regelmatig noemen van de naam van het station door de dj of door middel van een jingle zorgt er voor dat de respondent weet waar hij of zij naar luistert en dit juist noteert in het (digitale) dagboek dat ze bijhouden. Wat weer resulteert in verdiend marktaandeel en bereik.

PPM
Daarnaast is het regelmatig vermelden van de stationsnaam belangrijk voor de naamsbekendheid van het station. Zelfs in markten waar tegenwoordig de PPM-meter (People’s Person Meter) wordt gebruikt om de luistercijfers te meten blijkt dat ook dan de naamsvermelding belangrijk blijft. Bij het principe van PPM wordt weliswaar technisch de zender herkend en hoeft de luisteraar in theorie niet eens bewust te weten waar hij of zijn naar luistert, als er maar wordt geluisterd detecteert het PPM-systeem dit en vertaalt dit simpel gezegd in het juiste marktaandeel.

Essentieel
Echter blijkt dat ook de naamsbekendheid van een zender een grotere rol speelt in de luistercijfers, ‘top of mind awareness’ dus die luisteraars laat praten over het station tegen andere potentiele luisteraars. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk te weten welk station je beluistert om te kunnen weten waar je naar terug moet keren om opnieuw naar dat specifieke station te luisteren. Zeker in de huidige manier van luistercijferverzameling is het belangrijk om de stationsnaam met grote en consequente regelmaat te vermelden maar zelfs in de toekomst wanneer PPM ook in ons land intrede doet blijft dit essentieel.

Basic
Je zou dus verwachten dat een landelijk radiostation in drive-time erg zorgvuldig met deze ‘basic’ zou omgaan. Maar bij Q-Music hebben ze waarschijnlijk het idee dat het niet meer nodig is om te vertellen welk radiostation de luisteraar op heeft staan. In een middagshow van Jeroen van Inkel kreeg Q-Music het in drive-time-uren voor elkaar om 40 minuten geen stationsnaam te vermelden. Niet door de jock maar ook niet in de vormgeving. 40 minuten laten ze de luisteraar in het ongewisse over welk station ze het marktaandeel moeten toebedelen. Overigens van de vormgevers ook niet slim om in de item-jingles geen 'Q-Music' te verwerken; een verloren kans om te claimen en branden.

Check hier een aircheck van de 40 minuten Q-Music zonder enige stationsidentificatie. De eerste spreek wordt geen Q-Music genoemd maar daarna wordt er wel een jingle gedraaid. Alleen dáárna blijft 40 minuten onduidelijk welk station je beluistert.



Een nieuw record voor een landelijk station in drive time denk ik. Alleen of het nou een record is waar Q-Music trots op moet zijn. En dat in uren waarin de luisteraar maar korte onafgebroken momenten naar de radio luistert en je misschien zelfs zou moeten overwegen om nog meer stationsidentifcatie te doen dan de andere uren. Zelfs een beginnend radiomaker zou hier voor van een goeie PD voor op z’n flikker krijgen. Je zou verwachten dat iets dergelijks dan al helemaal niet kan gebeuren bij een landelijk radiostation en bij een jock die genoeg ervaring heeft om beter te weten en anders toch altijd erg graag veel jingles draaide:)

Time for Q-Music to go BACK TO BASICS!

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines