Waarom 3FM niet scoort

Daar zijn natuurlijk meerdere redenen voor; het vertrek van een aantal coryfeeën, zwalkend muziekbeleid en het ontbreken van binding met de doelgroep. Maar er is nog iets heel simpels maar zeer essentieel waarmee 3FM zijn eigen graf graaft.

De inspiratie voor het opmerken van deze grandioze misser van 3FM komt van het verhaal van Patrick Kicken die vertelt over een BBQ met vrienden waar hij min of meer gedwongen wordt naar Q-Music te luisteren. Zo moest ik afgelopen woensdagmiddag noodgedwongen naar 3FM luisteren tijdens een bezoekje aan mijn huisarts. Ja het is een zeer eigenzinnige en op sommige fronten moderne huisarts dus er staat behoorlijk hard 538, 3FM of 538 Hitzone in de wachtkamer aan.

22 minuten

Deze keer stond 3FM aan, maar zelfs met mijn getrainde oor kwam ik er pas na 22 minuten achter welke zender het was! In de spreeks van dj’s werd geen stationsnaam vernoemd, zelfs niet in de itemjingle. Uiteindelijk toen het nieuws op het hele uur werd uitgezonden werd ik geconfronteerd met de stationsnaam; in dit geval 3FM. Maar omdat ik al een lange periode weinig 3FM heb geluisterd en ik de stemmen van de dj’s niet meteen herkende, meende ik zelfs even dat er 8FM aan stond of een lokale zender vanwege de wat rommelige presentatie en heel flauwe grapjes met opvolgend hard gelach dat niet bepaald in verhouding stond tot de kwaliteit van de grap.

De meest eenvoudige manier om er voor te zorgen dat je in de CLO-metingen de credits krijgt die je verdient, is met grote regelmaat melden wie je bent. Daar is geen universitair denkniveau voor nodig, kan iedereen bij 3FM bedenken van de zendermanager tot degene die de post intern rondbrengt.

Leiding

Is er dan geen leiding of management die dit probleem detecteert? Blijkbaar niet, anders zou je echt niet als dj in drive-time weg komen met dit soort kamikazeacties. Of het nou een radiostation is dat je runt of een slagerij, de basic-eisen voor succes moeten kloppen. Voor een slagerij is belangrijk dat je een toegang hebt waardoor je klanten in je winkel kunnen komen zoals een voordeur, als je die niet hebt dan kun je het wel vergeten. Voor een radiostation moet je er voor zorgen dat je klanten weten welk product ze gebruiken en bij 3FM is dat voor een radiofanaat dus zelfs al moeilijk uit te vinden.

Koos Spee

Natuurlijk heb ik ook geluisterd naar wat de dj’s te melden hadden buiten de ontbrekende stationsnaamvernoeming. Een telefonisch interview met Koos Spee, ja die van Wegmisbruikers! Een man van 72 ga je vragen om tips voor je vakantie. Nou zaten er voor iemand van een jaar of 40 of 50 heel bruikbare tips bij maar niet echt gericht op je (jonge) doelgroep dus. Ook hier is blijkbaar geen begeleiding of richting gegeven aan de programmamakers. Zelfs Douwe Egberts speelt met hun huidige tv-reclame beter in op de belevingswereld van jongeren door in de spot een moeder te laten zien die de wifi er uit trekt om koffie te kunnen drinken met haar kinderen

Branding 101

3FM zou er goed aan doen om er in elk geval voor te zorgen dat de basics als voldoende stationsnaamvernoeming in spreeks en vormgeving wordt gewaarborgd. Ik denk dat ze bij 3FM nog nooit gegoogled hebben op ‘Branding 101’. Want zelfs als je een geweldig product zou produceren maar je niet meldt wie je bent, krijg je er nooit de credits voor wat je doet en weten je klanten niet waar ze naar terug moeten gaan als ze er meer van willen hebben of er over willen vertellen aan andere potentiële klanten.

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines