Veronica toch stil te krijgen?

In het afgelopen half jaar is er bij Radio Veronica veel gebeurd, maar helaas tot nu toe niets wat hun nieuwe slogan “Niet stil te krijgen” kracht bij zet. Dat lijkt nu te veranderen met de komst van Erik de Zwart als nieuwe radiodirecteur. Naast de vele interne problemen op personeelsgebied was er veel rumoer rond de bedenkelijke beslissingen op programmatisch en marketingtechnisch gebied en het functioneren van programmadirecteur Niels Hoogland die nu wordt opgevolgd door De Zwart.

Uit de NLO-luistercijfers valt op te maken dat in twee jaar tijd het marktaandeel met 2,2 procent is gezakt en pas in de laatste periode augustus-september 2014 lijkt een einde gekomen aan de vrije val waarmee Veronica nu blijft steken op een marktaandeel van 4,1%.

Herpositionering
Dit vertaalt zich natuurlijk meteen in tegenvallende inkomsten; de kwartaalcijfers van TMG, het moederbedrijf van de Sky Radio Group waar Veronica onder valt, laten zien dat net als in de vorige kwartaalcijfers Veronica zorgt voor een daling. De omzet van de Telegraaf Media Groep daalt mede door het slinkende aantal Veronica-luisteraars met 5,7 procent in de eerste 9 maanden van 2014. Toch wil TMG Veronica de tijd geven zich te stabiliseren. Bij de Sky Radio Group is de herpositionering van Radio Veronica volgens TMG nog vers en moet de nieuwe aanpak zich nog vertalen in een groter bereik en hogere omzet.

Het is vrij onwaarschijnlijk dat alle veranderingen van Niels Hoogland nu door De Zwart direct worden teruggedraaid of overboord gegooid dus zal Veronica de formule van de afgelopen maanden met bijbehorende slogan zeker nog wel een paar maanden voortzetten. Maar de belangrijke vraag is of er wel een groter bereik en hogere omzet kan worden gerealiseerd met deze ingezette nieuwe formule die aan alle kanten rammelt? Is Veronica dan misschien toch nog te redden ondanks de late reddingsactie met Erik de Zwart? Of is Radio Veronica wel stil te krijgen zijn?

Pop-Rock
Het muziekformat van Veronica was tot november 2013 een vrij consequente mix van pop- en rockmuziek met onder meer Queen, Red Hot Chili Peppers, Bon Jovi, Rolling Stones, Aerosmith en Nickelback als zogenaamde ‘core artists’. De beoogde doelgroep was 25-34 jaar oud maar in tegenstelling tot zusterstation Sky Radio, zou Veronica zich iets meer richten op de mannelijk luisteraars in die leeftijdsgroep. Iets dat tot op zekere hoogte lukte met marktaandelen van boven de 6%. Ook zouden op deze manier de twee stations elkaar minimaal ‘bijten’.


Luisteraars wisten heel duidelijk waar ze aan toe waren met het format van Veronica; wanneer je het ook aanzet, je krijgt altijd een consistente mix van pop en rock met veel muziek van bepaalde artiesten. Natuurlijk heeft zo’n consequente uitvoering van een formule ook nadelen. ‘Heavy users’ die de hele dag naar het station luisteren, worden de ‘smalle’ formule op een gegeven moment beu omdat ze vaak dezelfde muziek horen.

Hoge rotaties
Niks nieuws op zich want elk serieus radiostation weet dat een kleine ‘library’ met hoge rotaties van de meest populaire nummers scoort omdat steeds minder mensen de hele dag naar dezelfde zender luisteren en als ze wel luisteren willen ze meteen één van hun meest favoriete platen horen. Maar bij Veronica was men blijkbaar wel gevoelig voor deze kritiek. Ook binnen de muren van het Veronica-pand werd de roep om meer variatie steeds harder en dj’s lieten zich in de wandelgangen steeds vaker geïrriteerd uit over de hoge rotaties van een klein aantal artiesten en titels.

Je zou verwachten dat het management van een professioneel radiostation als Veronica ook wel weet dat de roep van dj’s om meer variatie helemaal niet ter zake doet omdat zij het luisteren naar de muziek heel anders ervaren dan de meeste luisteraars. Een dj is actief bezig met het beluisteren en presenteren van de muziek dus valt het hem of haar veel eerder op wanneer een klein aantal nummers in hoge rotatie wordt gedraaid. De ervaring van de dj is dus niet representatief omdat de gemiddelde luisteraar de muziek passief beleeft en de radio op de achtergrond aan heeft staan terwijl hij of zij ook nog andere dingen doet.

Muziektest
Toch werd al halverwege 2013 de muziek-library opnieuw getest en werd ook actief gezocht naar nummers die konden worden toegevoegd aan de tot nog toe alleen pop-rock georiënteerde basis van het station. Nog voor de officiële start van de nieuwe koers kon je op Veronica tussen alle hits van Coldplay, Bad English, Greenday en Lenny Kravitz ineens Freestyler van Bomfunk MC’s horen. Of The Course met Ready or not, Daft Punk met One more time en Faithless met Insomnia.

Uit de nieuwe muziektests bleek dat mannen ook die muziek waardeerden. Maar er werd niet gekeken naar de verenigbaarheid van de muziekstijl van die nieuwe titels met de muziekstijlen die in de bestaande library werden vertegenwoordigd. Wanneer je namelijk een zogenoemd cluster-onderzoek laat uitvoeren waarbij verschillende muziekstijlen in groepen worden ingedeeld en vervolgens worden getest op verenigbaarheid, blijkt dat het mixen van sommige stijlen enorme afbreuk doet aan de waardering van het totaalproduct. Een cluster met bijvoorbeeld Jan Smit, Frans Bauer en Django Wagner past heel slecht bij een cluster met Afrojack, David Guetta en Pitbull. Maar bijvoorbeeld een cluster met Greenday, Bon Jovi en Red Hot Chili Peppers (het cluster van Veronica) mixt ook slecht met een cluster van Bomfunk Mc’s, Faithless en Daft Punk.

Verwachtingspatroon
Het gevolg was dat op dit moment de consequente lijn van Veronica al werd aangetast en het verwachtingspatroon van de luisteraar niet beantwoord werd. Vergelijk het met iemand die een wijn van Chateau Mouton Rotschild of Chateau D’Yquem nuttigt en tijdens het drinken verandert de smaak ineens naar ranja van de Lidl. Dat beantwoordt niet aan het verwachtingspatroon en wordt in de meeste gevallen niet gewaardeerd. In het geval van Veronica was het toevoegen van dit soort titels al een vorm van stijlbreuk die later bleek een voorbode te zijn van een nog veel extremere vorm van aantasting van het verwachtingspatroon.

Want blijkbaar was het marktaandeel van rond de 6% niet voldoende voor de leiding van de Sky Radio Group en moest perse gezocht worden naar een methode om een bredere doelgroep aan te spreken. En die dachten ze te hebben gevonden in het toevoegen van nummers die weliswaar scoorden bij mannen maar totaal niet verenigbaar waren met het originele cluster van de bestaande muzieklibrary.

Mede door de stijgende populariteit van de dance-muziek in Nederland en het feit dat bepaalde nummers van die muziekstijl ook werd gewaardeerd door vrouwen, koos men in november om nog meer en consequenter bepaald dance-titels en dance-artiesten toe te voegen. Met een marketingcampagne werd duidelijk gemaakt dat Veronica nu niet alleen maar Red Hot Chili Peppers en Nickelback zou draaien maar ook Armin van Buuren, Avicii en Alicia Keys. Artiesten die bij een cluster-onderzoek zeker niet als beste mix uit de bus zouden komen met de pop-rock-formule van toen.

Verenigbaar
Als Veronica een cluster-onderzoek zou hebben uitgevoerd op basis van hun formule waarmee ze al over de 6% marktaandeel wisten te behalen en duidelijk had aangegeven dat hun wens was om het format aantrekkelijker te maken voor een bredere (meer vrouwelijke) doelgroep, dan waren ze op heel andere nummers en artiesten uitgekomen. Op titels die qua muziekstijl verenigbaar zijn met pop-rock! Hierbij valt te denken aan goed testende softere pop-titels om het vrouwvriendelijker maken en misschien heel voorzichtig de goed testende 90’s album rock-titels om de perceptie van variatie te bewerkstelligen. The Corrs met Breathless, Adele met Someone like you, Ilse DeLange met Miracle voor de vrouwen 25-34 en Soundgarden en Black hole sun, Blur met Song 2 en Pearl Jam met Jeremy als incidentele ‘spice-titels’ om de ‘heavy users’ onder de luisteraars tevreden te houden. Een pop-rock formule die Virgin in Groot-Brittannië lange tijd erg populair maakte. Een andere wel riskantere optie was geweest om er een echt mainstream ‘90’s till today’-format van te maken. In het buitenland zijn daar wel een aantal zeer succesvolle voorbeelden van die ook erg goed scoren bij vrouwen 25-34 jaar.

Toch koos Veronica er voor om te proberen mee te liften op het succesverhaal van zusterstation Sky Radio die hun Adult Contemporary formule ook hadden geactualiseerd door meer recente dance-hits toe te voegen. Iets dat bij Sky Radio aansloeg omdat het al een mainstream muziekformat had en het met deze wijziging het format alleen heftiger maakte. Bij Veronica werd geprobeerd om van een format dat bijna een niche-positionering was, een mainstream muziekformat te maken.

Het meest vreemde is dat er nu na alle bombarie rond de nieuwe koers nog weinig in de playlists is terug te vinden van die koers met meer dance en r&b. Sterker nog als je een playlist van nu vergelijkt met die van 3 jaar geleden zaten er 3 jaar geleden meer nummers in die niet pop-rock waren. Zou Veronica dan nu een jaar geleden na de start van de nieuwe koers en 1 maand na de nieuwe slogan wéér een nieuwe koers zijn gaan varen die nu toch weer verdacht veel lijkt op de oorspronkelijke formule? Voor de luisteraar zal het er op deze manier niet duidelijker op worden wat ze nou aan Veronica hebben.

27-10-2014 18:54 Give A Little Bit Supertramp
27-10-2014 18:48 Yesterdays Guns N' Roses
27-10-2014 18:40 Bend And Break Keane
27-10-2014 18:36 When The Lady Smiles Golden Earring
27-10-2014 18:24 Runaway Train Soul Asylum
27-10-2014 18:20 Photograph Nickelback
27-10-2014 18:16 Easy Lover Phil Collins & Philip Bailey
27-10-2014 18:10 When I Come Around Green Day
27-10-2014 18:06 Chasing Cars Snow Patrol
27-10-2014 17:52 Took A Hit Racoon
27-10-2014 17:50 I Love Rock And Roll Joan Jett And The Blackhearts
27-10-2014 17:46 Nobody's Wife Anouk
27-10-2014 17:42 Don't You Forget About Me Simple Minds
27-10-2014 17:40 Iris Goo Goo Dolls
27-10-2014 17:06 Thriller Michael Jackson
27-10-2014 16:54 A View To A Kill Duran Duran
27-10-2014 16:50 You Oughta Know Alanis Morissette
27-10-2014 16:46 Supergirl Reamonn
27-10-2014 16:40 Black Betty Ram Jam
27-10-2014 16:36 Enjoy The Silence Depeche Mode
27-10-2014 16:32 Heaven Live
27-10-2014 16:22 Bad Medicine Bon Jovi
27-10-2014 16:18 Waves Mr Probz
27-10-2014 16:14 Gimme All Your Lovin' Zz Top
27-10-2014 16:08 Just Like A Pill P!nk
27-10-2014 16:04 Hedonism Skunk Anansie
27-10-2014 15:52 Such A Shame Talk Talk
27-10-2014 15:50 Ruby Kaiser Chiefs
27-10-2014 15:44 I Wish It Would Rain Down Phil Collins
27-10-2014 15:40 Beds Are Burning Midnight Oil
27-10-2014 15:38 Sweet Goodbyes Krezip
27-10-2014 15:32 Alive Pearl Jam

2010-03-06 - 03:09:51 Dire Straits Brothers In Arms                      
2010-03-06 - 03:06:30 Eagle-Eye Cherry Save Tonight                  
2010-03-06 - 03:02:37 Toto Rosanna                    
2010-03-06 - 02:58:48 Guns N\' Roses Sweet Child Of Mine                     
2010-03-06 - 02:53:28 BLOF & Counting Crows Holiday In Spain                              
2010-03-06 - 02:51:00 Ram Jam Black Betty                      
2010-03-06 - 02:47:09 Faithless We Come One               
2010-03-06 - 02:42:33 Eric Clapton Layla (Live)                
2010-03-06 - 02:39:24 The Bangles Walk Like An Egyptian                         
2010-03-06 - 02:35:45 Robbie Williams Rock Dj               
2010-03-06 - 02:31:22 Boston More Than A Feeling                      
2010-03-06 - 02:27:03 Bad English Time Stood Still                        
2010-03-06 - 02:22:51 Daft Punk Around The World                     
2010-03-06 - 02:19:32 Blondie Call Me                
2010-03-06 - 02:15:16 U2 The Unforgettable Fire                          
2010-03-06 - 02:10:27 Racoon Laugh About It                  
2010-03-06 - 02:07:08 Doobie Brothers Long Train Running                      
2010-03-06 - 02:03:06 Enigma Sadeness                            
2010-03-06 - 01:59:39 Bryan Adams Run To You                             
2010-03-06 - 01:53:40 Lenny Kravitz I\'ll Be Waiting                      
2010-03-06 - 01:50:05 Bette Midler Beast Of Burden                   
2010-03-06 - 01:45:28 Mr Mister Broken Wings

Marketingcampagne
Bij de lancering van het nieuwe Radio Veronica konden niet alleen muziek-technisch vraagtekens worden gezet. Ook de marketingcampagne leek overhaast en niet doordacht opgezet. Tegelijkertijd met spotjes op tv waarin Avicii en Armin van Buuren prominent werden neergezet als de artiesten die voor variatie zouden zorgen viel op de website van Veronica te lezen: “We zijn gestart met een nieuwe koers! Veel meer variatie in de muziek, een vernieuwde vormgeving, een meer verfrissende huisstijl en een aangepaste DJ-line-up, dat is wat je kunt verwachten! De playlist biedt per uur een meer uitgebreide en gevarieerde muziekmix met naast de klassiekers extra aandacht voor hits uit de 90’s en 00’s en muziek van huidige Top 40 artiesten als Avicii, Armin van Buuren en Kings of Leon, waarmee we jou regelmatig verrassen. Ontdek het zelf!” Een vanuit de radiomaker geschreven tekst met veel termen als ‘playlist’, ‘vormgeving’ en ‘huisstijl’ die de gemiddelde luisteraar worst zullen zijn.

Buiten de spotjes op tv en een outdoor-campagne is er tijdens de eerste week op de radio weinig terug te horen van de nieuwe koers. Elk uur is er een promo te horen die de nieuwe koers aankondigt maar in de rest van de vormgeving is pas na anderhalve week inhoudelijk iets terug te vinden over de nieuwe formule. En de dj’s weten in hun teases niet veel meer te melden dan in de persberichten en promo’s al te horen is.

Ondoordacht
Ook de slogan is dan nog dezelfde als voorheen: “alleen echte hits”, die verandert pas op 1 september 2014. Je zou verwachten dat als je met een radiostation een nieuwe koers gaat varen, je bepaalde facetten vooraf goed voorbereid en dan tegelijkertijd en elkaar versterkend inzet.


De slogan ‘Alleen echte hits’ is bedacht vanuit de associatie met ‘kwaliteitsmuziek’. Hits van Coldplay, Bon Jovi, Snow Patrol, Melissa Etheridge, Nickelback in tegenstelling tot de ‘plastic nep-hits’ van Serebro, Britney Spears, Kylie Minogue, Venga Boyz, Rick Astley, etc. Vreemd dus dat dit niet direct is aangepast toen er eind 2013 voor de nieuwe koers werd gekozen. Dit komt op z’n minst ondoordacht en slordig over.

Emotie
De nieuwe slogan werd pas gelanceerd toen ook bekend werd gemaakt dat Jeroen van Inkel de plek van Rob van Someren zou in nemen. En de nieuwe leus die perfect zou aansluiten op de eerder ingezette nieuwe koers bleek te zijn: “niet stil te krijgen”. Zeker niet een slogan die het gevoel en de ervaring van de nieuwe muziekkoers en bijbehorende doelgroep verwoordt. Een goeie slogan maakt bij de gebruiker een emotie los. Zoals bijvoorbeeld het  ‘Just do it’ van Nike. Brutaal, eigenwijs, vastberaden, etc. en dat gevoel wisten ze uit te leggen en te versterken met een reeks van goed aansluitende commercials waarin duidelijk werd dat deze schoenen zijn bedoeld voor mensen met een ‘niet-zeuren-maar-doen-mentaliteit’. Of in het verleden Kodak foto’s met “omdat jouw herinneringen belangrijk voor ons zijn”. Daarmee krijgt de klant of luisteraar het gevoel dat zijn of haar herinneringen (op fotopapier) veilig en in goede handen zijn bij dat bedrijf.

Wat bij Veronica werd gedacht dat de slogan ‘niet stil te krijgen’ zou los maken bij de luisteraar is me niet duidelijk. In elk geval is het eigenlijk al een ongeschreven en bewezen regel dat negatieve woorden als ‘niet’ en ‘geen’ een negatieve ervaring overbrengen en dus niet in een slogan moeten zitten. Daarnaast vrees ik dat de gemiddelde luisteraar van Veronica niet begrijpt wat ze er mee willen overbrengen. On-air wordt ook op geen enkele manier zoals in promo’s uitgelegd wat ze er mee bedoelen dus dat blijft een raadsel.

Slap ouwehoeren
Geen raadsel is hoe de slogan over komt. Vraag maar eens 10 willekeurige – niet bij de radio werkende vrienden – tussen de 25 en 34 jaar wat zij denken dat Veronica wil zeggen met ‘niet stil te krijgen’. Bij mijn eigen steekproef was de meest gehoorde opmerking: “ik denk dat die dj’s dan nog meer onzinnige stomme grapjes gaan doen en nog meer slap gaan ouwehoeren”. Iets dat je zeker niet wilt dat de luisteraar van jouw station dat over je denkt. Een andere terugkerende reactie op de slogan was een associatie met baby’s die ook niet stil te krijgen zijn.


Waarschijnlijk is de slogan bedacht door een aantal radiomakers die vanuit hun eigen belevingswereld misschien het einde van Radio Veronica als zeezender wilden aan grijpen omdat het dit jaar precies 40 jaar geleden was dat de zender stopte als piraat op de Noordzee. Of dat ze het lekker brutaal vonden klinken maar niet hebben onderzocht hoe het bij Mien van 31 uit Schoonhoven over komt.

Ophef
Naast de bedenkingen die je zou kunnen hebben bij de uitvoering van de nieuwe koers zijn er natuurlijk ook nog de interne personeelsproblemen. Het binnen 1 jaar ontslaan van successievelijk Bart van Leeuwen, Erwin Peters, Luc van Rooij, Sven van Veen en Rob van Someren heeft niet alleen binnen de muren van het Veronica-pand voor veel ophef gezorgd.

Vooral de rechtszaak tussen Van Someren en Veronica bezorgde Veronica als station en huidig programmadirecteur Niels Hoogland in verschillende media flink wat rake kritiek over de uitvoering van de nieuwe koers en het personeelsbeleid. In een radio-interview liet Rob van Someren onlangs weten: “Als radiostation moet je blijven vernieuwen en dingen proberen en kijken of het werkt. Wat mij vooral zorgen baarde was de uitvoering er van. Die klopte gewoon niet.” Bij een koerswijziging zouden volgens Van Someren op een gegeven moment ook conclusies moeten worden getrokken wanneer de resultaten uitblijven. Op de vraag of de luisteraar misschien moet wennen aan de nieuwe koers waarbij met de muziek nu ook iets meer op vrouwen wordt gericht antwoordt hij: “We zitten nu een jaar na de start van de nieuwe koers en er is geen enkel teken van herstel.”

Stil
Het zou zonde zijn als een mooi radiomerk als Veronica verloren gaat. Veronica heeft in het verleden altijd gestaan voor vernieuwing en creativiteit. Het was een station dat andere radiomakers inspireerde en waar naar werd gekeken vol bewondering. Zeker in de jaren ’90 ontwikkelde Veronica zich met mensen als Unico Glorie, Jeroen van Inkel, Rob Stenders, Bart van Leeuwen, Erik de Zwart en later Robert Jensen tot een merk waar niemand omheen kon. 40 jaar geleden bleek dat Radio Veronica op zee wel degelijk stil te krijgen was maar dat het Veronica daarna lukte om uit te groeien tot iets nog groters. Hopelijk is het deze keer niet nodig dat het eerst stil wordt voor Veronica weer opbloeit tot een nog groter merk dan voorheen.


In elk geval staat er nu met Erik de Zwart weer een Veronica-man in hart en nieren aan het roer van dit radiostation. Als hij een moderne op de huidige mediaconsumptie gebaseerde versie weet te creëren van het oude Veronica vol gevoel, emotie en plezier, dan kunnen ze misschien de niet geweldige slogan toch waar maken.

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines