Voorspelbaar
Logisch dat je als jock dit verwerkt in je spreek als
je een plaat van Pink op je playlist hebt staan. Maar alleen jammer dat ik al
zappend langs de verschillende radiostations hoor dat elke keer dit verhaal bij
elke jock op dezelfde voorspelbare manier wordt gebracht.
Aan de factoren van wat nieuws is en wat niet kun je
als jock niks veranderen waardoor je op veel stations (die Pink draaien)
dezelfde verhalen zult horen maar als jock kun je je wel onderscheiden op de
manier hoe je het verhaal brengt.
Onderscheidend
Elke jock bracht het verhaal namelijk die week als
volgt: “Pink was dat bij [NAAM RADIOSTATION] en ze heeft laatst belooft dat ze
minder gaat vloeken omdat bla bla…”. Of: “[NAAM RADIOSTATION met Pink en Blow
me one last kiss, en geloof het of niet ze heeft in een interview beloofd dat
ze minder gaat vloeken etc.” Met andere woorden om en nabij elke keer hetzelfde
verhaal op dezelfde manier en dus niet onderscheidend van alle andere stations
en jocks.
En als je niet opvalt in de grijze massa van de vele
stations die Pink draaien en er dus iets over melden, is het belangrijk dat je
je onderscheidt en daar je stationsnaam ‘aan hangt’ zodat het de herinnering
stimuleert van je luisteraars die respondenten zijn voor het luisteronderzoek.
Fuck
Dus zoek een andere manier dan de luie gemakkelijke
manier waarop iedereen het verhaal zal brengen. Roep direct na de plaat
bijvoorbeeld eens een paar vloekwoorden: “fuck, shit, bitch, asswipe, dipshit!”
En zeg dan: “dat zijn woorden die je
Pink voortaan niet meer hoort roepen want bla bla.”
Dan trek je meteen de aandacht na de plaat en dus de
kans om de stationsnaam te laten herinneren en je brengt hetzelfde verhaal op
een unieke manier.
Invalshoek
Of zoek een andere invalshoek. Begin na de plaat
bijvoorbeeld met: “hoe vaak vloek jij eigenlijk en welke woorden gebruik jij
dan? Pink heeft zich in elk geval voorgenomen om minder te gaan vloeken want
bla bla…” Je kunt er zelfs een interactieve oproep aan vastplakken door de
luisteraar op te roepen om hun favoriete scheld/vloekwoorden door te geven.
Belangrijk is dat je in elk geval niet kiest voor de
weg die iedereen al neemt want dan voeg je niets toe. Denk dus niet alleen na
over wat je zegt maar ook over de manier HOE je het zegt en brengt.