Terug in de tijd met Slam FM

Kun je het nog herinneren? Hoe je luisterde naar de radio in de jaren ’80? Op de publieke muziekzender Radio 3 hoorde je elke dag een andere omroep; op maandag ondermeer de Avro met Arbeidsvitaminen en ’s middags Van Velthuyzen en natuurlijk de Volle Vrijdag van Veronica met Van Inkel in de ochtend, Goud van oud en de Nederlandse Top 40.
’s Ochtends zette je ‘m aan en dan luisterde je de hele dag! En dat was niet omdat het de beste radioprogramma’s ter wereld waren, maar omdat er verder weinig anders te ontvangen was!
Luistertijd
Dat is tegenwoordig wel anders! In de jaren ’90 met de komst van de commerciële zenders werd het luisteraanbod al een stuk diverser. De luisteraar wisselde steeds vaker van station op zoek naar hun favoriete plaat of entertainment waardoor de luistertijd van alle stations terugliep. En vandaag de dag is de keuze nog veel groter door de komst van digitale radiokanalen en de vele zenders via internet waardoor de gemiddelde luistertijd nog verder daalde. Op dit moment is die 3 uur en 9 minuten maar bij CHR-stations ligt die vaak nog veel lager. Zeker met een jonge doelgroep die het erg druk heeft met de consumptie van alle verschillende media kom je meestal niet ver boven de 2 uur gemiddeld per dag.
Om misverstanden te voorkomen; die 2 uur gemiddeld van zo’n station per dag is dus niet 2 uur onafgebroken luistertijd maar een gemiddelde van een heleboel veel kortere luistermomenten!

Illusie
Je zou dus verwachten dat radiostations met hun contests en marketing ook zouden inspelen op die korte luistermomenten maar niets is minder waar! Bij veel stations hebben de PD en marketeers nog steeds de illusie dat ze met het weggeven van prijzen de luisteraar de hele dag kunnen laten luisteren naar hun zender.
En dat terwijl hun luisteraars het daar veel te druk voor hebben! Nog even los van alle andere concurrentie op mediagebied waardoor mensen niet meer de hele dag naar 1 zender luisteren, hebben luisteraars naast het luisteren naar de radio ook nog een leven! Als radiomaker ben je de hele dag bezig met het radiostation en probeer je zoveel mogelijk mee te krijgen van het on-air-product, maar zelfs als radiomaker lukt het je niet om de hele dag alles te horen. Waarom verwachten dat dan wel van onze luisteraars?

Slam FM
Een mooi voorbeeld hiervan is een contest die deze week gaat lopen op Slam FM. Een station met een jonge doelgroep en dus een lage luistertijd oftewel TSL (Time Spent Listening). Als luisteraar kun je bij Slam FM kaartjes winnen voor het Dreamfields Festival en wat moet je doen? Jawel!!! “De HELE dag luisteren tot je de MC hoort”!

Beluister hier de promo van Slam FM:

De luisteraars van Slam FM hebben daar echt geen tijd voor, die hebben ook nog een leven dat al druk genoeg is! De hele dag luisteren naar een radiostation en dan ook nog om slechts een paar tickets voor een festival te winnen zou in 1985 misschien  nog hebben gewerkt maar in de overvolle mediawereld van vandaag niet. De hoop van Slam FM is natuurlijk dat door dergelijke acties/contests de gemiddelde luistertijd zal stijgen maar dit blijkt eerder averechts te werken omdat de luisteraar bij het horen van de opdracht om “de hele dag te luisteren” al afhaakt omdat hij of zij daar toch geen tijd voor heeft.

Levensritme
Het huidige drukke levensritme en de diverse mediaconsumptie van mensen vraagt om een andere aanpak om de luistertijd te verhogen. Namelijk door de korte luistermomenten niet te verlengen maar de hoeveelheid korte luistermomenten te verhogen. En dat doe je niet door te vragen om de hele dag te luisteren maar door te vragen om op specifieke momenten even te luisteren.

Dus bij een contest waarmee je de gemiddelde luistertijd wilt verhogen is het raadzaam om de luisteraar een paar momenten per dag te geven waarop ze kunnen meespelen. Vertel de luisteraar gewoon op welke specifieke tijden er iets te winnen is zodat je een afspraak maakt met de luisteraar om te luisteren. Een afspraak die realistisch genoeg is om voor de luisteraar na te komen. En voor Slam FM: 1985 heeft gebeld, of ze hun contest terug kunnen krijgen!

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines