’s Ochtends zette je ‘m aan en dan luisterde je de hele dag!
En dat was niet omdat het de beste radioprogramma’s ter wereld waren, maar
omdat er verder weinig anders te ontvangen was!
Luistertijd
Dat is tegenwoordig wel anders! In de jaren ’90 met de komst
van de commerciële zenders werd het luisteraanbod al een stuk diverser. De
luisteraar wisselde steeds vaker van station op zoek naar hun favoriete plaat of
entertainment waardoor de luistertijd van alle stations terugliep. En vandaag
de dag is de keuze nog veel groter door de komst van digitale
radiokanalen en de vele zenders via internet waardoor de gemiddelde luistertijd
nog verder daalde. Op dit moment is die 3 uur en 9 minuten maar bij
CHR-stations ligt die vaak nog veel lager. Zeker met een jonge doelgroep die
het erg druk heeft met de consumptie van alle verschillende media kom je
meestal niet ver boven de 2 uur gemiddeld per dag.
Om misverstanden te voorkomen; die 2 uur gemiddeld van zo’n
station per dag is dus niet 2 uur onafgebroken luistertijd maar een gemiddelde
van een heleboel veel kortere luistermomenten!
Illusie
Je zou dus verwachten dat radiostations met hun contests en
marketing ook zouden inspelen op die korte luistermomenten maar niets is minder
waar! Bij veel stations hebben de PD en marketeers nog steeds de illusie dat ze
met het weggeven van prijzen de luisteraar de hele dag kunnen laten luisteren
naar hun zender.
En dat terwijl hun luisteraars het daar veel te druk voor
hebben! Nog even los van alle andere concurrentie op mediagebied waardoor
mensen niet meer de hele dag naar 1 zender luisteren, hebben luisteraars naast
het luisteren naar de radio ook nog een leven! Als radiomaker ben je de hele
dag bezig met het radiostation en probeer je zoveel mogelijk mee te krijgen van
het on-air-product, maar zelfs als radiomaker lukt het je niet om de hele dag
alles te horen. Waarom verwachten dat dan wel van onze luisteraars?
Slam FM
Een mooi voorbeeld hiervan is een contest die deze week gaat
lopen op Slam FM. Een station met een jonge doelgroep en dus een lage luistertijd
oftewel TSL (Time Spent Listening). Als luisteraar kun je bij Slam FM kaartjes
winnen voor het Dreamfields Festival en wat moet je doen? Jawel!!! “De HELE dag
luisteren tot je de MC hoort”!
Beluister hier de promo van Slam FM:
De luisteraars van Slam FM hebben daar echt geen tijd voor,
die hebben ook nog een leven dat al druk genoeg is! De hele dag luisteren naar
een radiostation en dan ook nog om slechts een paar tickets voor een festival
te winnen zou in 1985 misschien nog
hebben gewerkt maar in de overvolle mediawereld van vandaag niet. De hoop van Slam FM is natuurlijk dat door dergelijke
acties/contests de gemiddelde luistertijd zal stijgen maar dit blijkt eerder
averechts te werken omdat de luisteraar bij het horen van de opdracht om “de
hele dag te luisteren” al afhaakt omdat hij of zij daar toch geen tijd voor
heeft.
Levensritme
Het huidige drukke levensritme en de diverse mediaconsumptie
van mensen vraagt om een andere aanpak om de luistertijd te verhogen. Namelijk
door de korte luistermomenten niet te verlengen maar de hoeveelheid korte
luistermomenten te verhogen. En dat doe je niet door te vragen om de hele dag
te luisteren maar door te vragen om op specifieke momenten even te luisteren.
Dus bij een contest waarmee je de gemiddelde luistertijd
wilt verhogen is het raadzaam om de luisteraar een paar momenten per dag te
geven waarop ze kunnen meespelen. Vertel de luisteraar gewoon op welke
specifieke tijden er iets te winnen is zodat je een afspraak maakt met de
luisteraar om te luisteren. Een afspraak die realistisch genoeg is om voor de
luisteraar na te komen. En voor Slam FM: 1985 heeft gebeld, of ze hun contest
terug kunnen krijgen!