Niks is mooier dan een beetje competitie tussen twee radiostations of jocks van verschillende radiostations. Een WFLZ The Power Pig in de jaren ’90 die een contest creëert waarbij de luisteraar die raadt wanneer de ochtendjock van de concurrent wordt ontslagen een reis naar Hawaï wint. Of Alan Kabel van WLOL in Minneapolis die rechtstreekse concurrent jock Bobby Wilde van KDWB stalkt tijdens zijn show.
Commercial free
Of de hoogtijdagen van de strijd tussen WHTZ Z-100 en 95.5 PLJ in New York waarbij Z-100 een producer elk uur liet monitoren hoeveel platen PLJ commercial free had gedraaid en er op Z-100 meteen een promo te horen was met: “PLJ only played 6 songs commercial free, Z-100 played 11…which station do you wanna listen to…”.
Strijd
Maar in Nederland komt de echte strijd tussen radiostations pas los als de jock van het ene station een item kopieert van een jock van een ander station. Want ondertussen is de onenigheid tussen ex-collega’s Jeroen van Inkel en Bart van Leeuwen zo hoog opgelopen dat Radio Veronica overweegt juridische stappen te ondernemen tegen Jeroen van Inkel wegens het stelen van het item ‘De plaat en zijn verhaal’.
Het item werd ooit bedacht door Erik de Zwart en is sinds 2003 in het programma van Bart van Leeuwen te horen. Deze week bleek dat Jeroen van Inkel een soortgelijke rubriek in zijn programma heeft onder de titel Kerstplaat en zijn Verhaal. Nou geeft de actie van Van Inkel niet echt blijk van originaliteit en creativiteit maar de reactie van Bart van Leeuwen via Twitter geeft ook te denken: "Jeroen van Inkel is nu dus echt z'n creativiteit kwijt: Plaat en z'n (kerst)verhaal op Q-music. Dat is MIJN item op Radio Veronica!"
Achterhaald
Blijkbaar staat niemand er maar 1 seconde bij stil dat het item niet eens de moeite waard zou kunnen zijn om te stelen. Het gaat hier om iets dat een benchmark voor Radio Veronica zou moeten zijn maar niets meer is dan destijds misschien een goed idee maar ondertussen 20 jaar later niet meer dan een achterhaald radio-item.
Een disc-jockey die (soms bijna te letterlijk) een songtekst vertaalt en deze voorleest met een stemmig muziekje op de achtergrond. Het klinkt bijna ‘piraterig’ en dat is het ook bijna! De meest gehoorde reacties (buiten die van Veronica’s P1-luisteraars) wanneer ‘de plaat en zijn verhaal’ wordt uitgevoerd is: “wat is dit? Zet alsjeblieft af”. Of “ja bla bla bla, draai maar een fatsoenlijke plaat”.
Deugt er dan niets aan ‘de plaat en zijn verhaal’? Natuurlijk wel! De vertaalde tekst klinkt vaak nog confronterender dan de originele versie en daarmee ook nog meer herkenbaar voor de luisteraar. Daarnaast vormt het element dat je je afvraagt om welke plaat het gaat een aansporing tot actie/nadenken bij de luisteraar. En tot slot is het item snel en makkelijk (vooruit) te produceren.
Van deze tijd
Maar is het item nog wel van deze tijd? Een tijd waarin je met Google Translator dit soort teksten zelf makkelijk kunt laten vertalen. Een tijd waarin een goeie jock niet alleen tegen je praat maar echt met je communiceert. Een tijd waarin de luisteraar zich bij elk item afvraagt: “wat heb ik hier aan?”
Houdbaarheidsdatum
Misschien dat het opstootje tussen Van Inkel en Van Leeuwen bij beide jocks de ogen opent dat ze mee moeten gaan met hun tijd en vooral de tijd van hun luisteraars! Het lijkt me niet overbodig de houdbaarheidsdatum van dit item eens te bekijken en te onderzoeken of er niet een spin-off valt te bedenken die meer is toegespitst op de huidige leefwijzen van de beoogde luisteraar.
Om maar een extreme versie te noemen: ‘de plaat en zijn verhaal’ voorgelezen door één van de New Kids op hun eigenwijze manier zou al een stuk meer binding hebben met de huidige beleveniswereld. Een contest-element waarbij de luisteraar kan raden om welke plaat het gaat zou ook meteen voor meer interactie zorgen.
Luiheid
Maar dit kost wel meer tijd en dus geld en daar zit vaak het probleem. Want de jock wil er niet te veel tijd in steken en management niet te veel geld. Dit soort zogenaamde benchmarks wordt vaak uit luiheid geboren. Niets is zo makkelijk maar ook nietszeggend als een muziek-item met een plaat en daar geven dan een naam aan. We kennen ze allemaal: “de Werkplaat”, “de Fileplaat”, “de Zet ‘m op tien Schijf”. Allemaal items waarbij een plaat zonder gegronde reden tot iets wordt gebombardeerd dat die niet waard is. En waarbij de luisteraar de beweegredenen totaal ontgaan.
Benchmark
Een goeie benchmark speelt in op de emoties van luisteraars. Het ontroert ze, maakt ze bang, laat ze lachen, haalt het bloed onder hun nagels vandaan of geeft ze herkenning. Het doet iets met ze! Een goed voorbeeld hiervan is op dit moment ‘War of the Roses’ van WKTU in New York. De moeite waard om eens online te beluisteren.
Dus als je op zoek gaat naar een programma-item. Creëer dan iets origineels met waarde voor de huidige luisteraar. Verdiep je in de levens en de behoeftes van je publiek en stem daar je benchmarks op af. En jat niet zomaar iets van een ander station of een andere jock en al helemaal niet een item dat misschien wel niet eens meer zo goed werkt.