Radio slogans suck

Lang niet alle slogans maar wel de meeste slogans van radiostations en zeker radiostations in Nederland zijn niet al te best! En als er al een slogan is, wordt deze slecht gebruikt en onderbouwd. Dat bleek mij maar weer eens na wat gesprekken met een professionele marketeer en een aantal ‘brand managers’ van multinationals als Coca Cola en Unielever.

Classic of Modern Rock
En ook een voorbeeld van Wild FM PD  Dave Leusink via Twitter bevestigde dit. Hij plaatste een foto van een advertentie in een dagblad van het station Arrow Classic Rock met als slogan “the best of classic and modern rock”. Rijst natuurlijk de vraag wat het nou is? Modern of classic rock of allebei?

Beschrijving
Naast het feit dat deze uiting op z’n minst onduidelijk over komt, is “the best of classic and modern rock” niet eens een slogan maar een beschrijving van de content! Wanneer een radio station (in Nederland) een slogan heeft, is dit vaak niet een echte slogan. Meestal is het een omschrijving van het product; zoals bij Veronica voorheen “80’s en 90’s hits”. Een term die goed beschrijft wat voor product het station heeft voor de luisteraar maar het zegt niets over wat het betekent voor de luisteraar, wat voor gevoel het geeft, welke ‘attitude’, wat voor voordeel het heeft. En dat is nou precies wat een goeie slogan wel hoort te bevatten.

Gevoel
Een goeie slogan zoals bijvoorbeeld ‘Just do it’ van Nike zegt in eerste instantie niet zoveel. Maar als met een reeks van goed aansluitende commercials wordt duidelijk gemaakt dat dit sportschoeisel bedoeld is voor mensen met een ‘niet-zeuren-maar-doen-mentaliteit’ heeft de slogan ineens gevoel, emotie en een bepaalde levenswijze waar de klant/luisteraar zich mee kan identificeren.
Of in het verleden Kodak foto’s met “omdat jouw herinneringen belangrijk voor ons zijn”. Daarmee krijgt de klant luisteraar het gevoel dat zijn of haar herinneringen (op fotopapier) veilig en in goede handen zijn bij dat bedrijf.

Product
Wat doen radiostations fout bij het kiezen van hun slogans? Ze kijken naar hun product en proberen het samen te vatten in één korte zin en denken dat ze daarmee een pakkende effectieve slogan hebben. Vandaar dat het stikt van de productbeschrijvingen als ‘80’s en 90’s hits’, ‘de meeste hits’, ‘the new music station’, ‘de beste muziekmix’, etc.

Apple
De meeste pd’s en marketeers bij radiostations zouden dus voor een bedrijf als Apple niet de slogan ‘Think different’ hebben bedacht maar zouden komen met ‘Apple, een heel groot software- en multimedia-bedrijf’.
In ons land zijn er maar weinig stations die iets hebben dat lijkt op een slogan. Q-Music en Sky hebben met ‘Q is good for you’ en ‘Have a nice day’ misschien nog wel de beste. Maar de slogans worden bij lange na niet genoeg uitgelegd in vormgeving en marketing-uitlatingen.

Leren
Wat dat betreft kunnen wij radiomakers nog veel leren van degenen die slogans en bijbehorende marketingcampagnes voor multinationals creëren.  Een goeie bron van inspiratie zijn de vele Blogs over deze materie waaronder die van Seth Godin: http://sethgodin.typepad.com of kijk eens op http://www.adslogans.co.uk en bedenk nu direct een betere slogan voor jouw station!

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines