Gratis prep-tool

Een jock die zichzelf en de beoogde doelgroep een beetje serieus neemt, probeert zijn of haar ‘spreeks’ en ‘prep’ natuurlijk zoveel mogelijk te richten op de interesses en bezigheden van de doelgroep van het radiostation.

Telefoon
Vroeger was het een stuk moeilijker om zonder gedegen lifestyle-research een beeld te krijgen van deze onmisbare gegevens. Je kon natuurlijk met je luisteraar aan de telefoon praten over wat hij of zij aan het doen was en vragen naar hun interesses maar dat kostte veel tijd en gaf altijd maar een momentopname. Gelukkig is het met de huidige technieken een stuk makkelijker geworden voor de jocks om een redelijk beeld te krijgen van deze factoren.

En toch valt me bij coaching-sessies steeds weer op hoe vaak er excuses worden gegeven wanneer er wordt gewezen op hun ‘spreeks’ en ‘prep’ die niet genoeg gericht zijn op de doelgroep van het station. De meest gehoorde uitvlucht is “ja, het station wil geen geld uitgeven aan research daarover dus hoe kan ik als jock dan weten waar ik over moet praten”.

Social media
Het is ongelofelijk hoe veel jocks nieuwe ontwikkelingen als Twitter en Facebook totaal vergeten als het gaat om de ‘content’ van hun ‘spreeks’ en ‘prep’.  Zeker de jongere generatie weet er alles van en voorziet elke scheet die hij of zij laat van een ‘tweet’ maar  de ‘social media’ gebruiken als een ‘prep-tool’ wordt helaas vaak vergeten. Of wordt weggewuifd omdat die informatie “niet van officiële kanalen komt en dan is het niet betrouwbaar genoeg om daar iets mee op de zender te doen” .  Hoe betrouwbaar wil je het krijgen! Dit is info over wat jouw doelgroep doet en wat hen bezig houdt uit eerste hand! Bovendien is de info ‘real-time’, hier droomden PD’s en jocks in 1990 van!

Er vanuit gaande dat jouw radiostation zo sociaal is om hun ‘followers’ automatisch terug te volgen, heb je in de tijdslijn van het Twitter-account van jouw station een enorm waardevolle bron van informatie over wat jouw luisteraar bezighoudt en wat ze die luisteraar aan het doen is op het moment dat ze waarschijnlijk ook naar jou luisteren. Mocht jouw radiostation niet automatisch terug volgen dan kun je zelf natuurlijk makkelijk een account of een ‘listing’ aanmaken met alle volgers van jouw station.

Om maar een paar berichten van een aantal volgers van een willekeurig station te nemen:

Om half 11 naar de dokter en daarna door naar gouda voor en avonddienst!
“lekker eerder thuis van werk op de bank hangen en ff niks”
iPhone update ios5 error 3200.... Vanaaf maar nieuwe poging wagen!.. #DikkeVetteFail
“ios 5 op iPhone en iPad geinstalleerd t werkt:)”
Mastering my education. finishing practicle asignment taskst preparing exam
ff douchen dan weer wie trouwt mijn zoon kijken
“RT @RandomRTshit: Retweet als je blij bent dat je BB het weer normaal doet =)!
@Top_Moppen heeft GE-WEL-DIGE #BB moppen !!
Vandaag precies 1 maand gestopt met roken#hiep hier hoera!
“Benieuwd hoelaat et was zie ik dat mn bb et weer doet!! Helemaal blij! Benieuwd voor hoelang... Snel nog een paar uurtjes slapen! #Zzzz
“En nu doen alsof ze alles heeft gedaan om het recht te zetten #glennisgrace #rtlboulevard #liegen

Dit zijn de dingen waar je luisteraars het over hebben, wat hen bezig houdt! Dus als ‘vriend op de radio’ deel je die interesses door de content hierop aan te passen.

Tease
Als je ziet dat Blackberry storing nog steeds aanhoudt en veel van jouw luisteraars er last van hebben kun je dat bijvoorbeeld makkelijk in een ‘tease’ verwerken: “als je vandaag een beetje in een dip zit omdat je met je BB nog steeds niet op internet kunt, om de pijn een beetje te verzachten krijg je hier zo meteen…”.

Of richtend op de groep luisteraars die hun IOS5 proberen te installeren: “ik weet niet of jij toevallig net bezig bent je IOS5 op iPad of iPhone te installeren, grootste probleem vind ik altijd dat het enorm lang duurt dat installeren en je tegelijkertijd niet echt iets anders kunt gaan doen. Nou ja luisteren naar ‘STATION X’ gaat natuurlijk wel perfect, hier  hoor je zo meteen…”.

Zelfs “Wie trouwt mijn zoon” kun je prima in een spreek verwerken omdat het iets is wat relateert aan wat jouw luisteraar net heeft gezien of meegemaakt en dat geeft hetgeen jij er daarna over communiceert met je luisteraar enorm veel impact.

Content
Dus onderschat de waarde van kanalen als Twitter maar ook Facebook niet als het gaat om de ‘content’ van je programma. Ze bieden een ‘real-time’ kijkje in de interesses en actuele bezigheden van jouw doelgroep dus maak gebruik van deze gratis ‘prep-tool’ en maak jouw ‘spreeks’ en ‘prep’ nog sterker!

Update
En dat Twitter een universele prep-tool is blijkt nu ook uit de tips van de Amerikaanse consultant Randy Lane die hij in maart 2012 publiceerde:

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines