Teasen - de klok en de klepel


Het teasen is zondermeer één van de belangrijkste ‘tools’ op de radio om luisteraars te motiveren langer en vaker te luisteren naar een bepaald radiostation. Logisch dat een programmaleider zijn of haar jocks dan ook zal vragen om op gezette momenten bepaalde zaken te teasen. En als een jock niet te eigenwijs is zal die ook beseffen dat dit belangrijk is en voert dit uit. Alleen wordt er zoals ik eerder in "Teasen is nutteloos" al aangaf, vaak te weinig nagedacht over het doel en de inhoud van de tease en de persoon waar deze tease zich op richt!

Lucht
Er worden dus wel met alle goede bedoelingen teases gedaan maar als je goed luistert is het alleen maar “zo meteen hier bla bla bla”. En zo komt het op de luisteraar ook over! Zap maar eens een half uurtje door de Nederlandse radiozenders en je wordt dood gegooid met de ene tease na de andere…en in de meeste gevallen wordt er alleen maar ‘lucht’ ge-teased.

Hoe vaak hoor je niet een dj een item teasen: “en straks een update van de Dagtop 5” of “straks ook het Retro-rad”. Het merendeel van je luisteraars zegt dit niets omdat ze niet weten wat dat item is en vooral wat dit item voor hen kan betekenen. De jock hoort duidelijk wel de klok maar weet niet waar de klepel hangt en in feite tease je in dit voorbeeld dus ‘niets’!

Voordeel
Bij een item dat ge-teased wordt is belangrijk uit te gaan van een luisteraar zonder voorkennis. Een groot deel  van je luisteraars is nieuwe en kent de items nog niet. Vertel dus wat het item inhoudt, hoe het werkt, hoe de luisteraar er aan kan deelnemen en het allerbelangrijkste: wat voor voordeel de luisteraar er aan heeft als die blijft luisteren naar het item!

Bij een update van een Dagtop 5 kun je bijvoorbeeld inspelen op het feit dat luisteraars graag willen weten welke muziek populair is op dit moment. Je zou in deze tease dus kunnen zeggen: “en als je net zit te denken welke nieuwe tracks je vandaag nog wil downloaden voor op je iPod. Straks een update van de Dagtop 5 met de 5 populairste platen van dit moment, bepaald door jouw stem! De absolute musthaves dus voor op je mp3-speler!”

Uit een onderzoek van de Amerikaanse consultant Alan Burns bleek namelijk dat de reden om te kiezen voor muziek op de radio in plaats van muziek op een nonstop internetstream of een iPod was dat radio ze vertelt welke muziek populair is. Ook bleek trouwens dat we als radio-industrie niet zo schichtig en bang moeten zijn voor iPods en dergelijke maar gewoon moeten accepeteren en zien als het cassettebandje van de jaren 2000. We kunnen ons juist beter concentreren op de kracht die radio wel heeft en een iPod niet.

Vals gevoel
Het gevaar is dat teases als “straks een update van de Dagtop 5” een vals gevoel van veiligheid geven. De programmaleider die door zijn drukke schema terloops op de radio hoort dat zijn of haar jocks daadwerkelijk aan het teasen zijn geslagen, denkt dat dit geregeld is en geen verder aandacht meer nodig heeft. En de jocks teasen inderdaad maar omdat ze ‘niets’ te teasen heeft het geen effect en omdat ze van hun PD niet meer krijgen te horen dat ze te weinig teasen, denken ze dat ze het dus goed doen.

De klepel
Waar het vaak fout gaat is bij de opdracht van de programmaleider naar de jocks. Meestal wordt geroepen dat er meer en consequenter ge-teased moet worden. Maar uitleggen wat, waarom, hoe en voor wie vergeet men vaak.

En dat is jammer want dan blijft de jock denken dat hij goed teased, de programmaleider blijft denken dat er genoeg ge-teased wordt en de luisteraars zappen weg. Stop met ‘lucht’ teasen en vind de klepel! En haal wel het maximale effect uit een tease!

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines