Kun jij je het nog herinneren? Die eerste keer dat je iets voor de klas moest voordragen? Bijna iedereen had er in de tijd van de basisschool en de middelbare school ’n enorme hekel aan…de spreekbeurt!
Je was zenuwachtig omdat je tegenover alle andere leerlingen en de leraar iets moest vertellen en het liefst ook nog op een aantrekkelijke manier zodat de anderen niet in slaap zouden vallen. Dus je begon je verhaal met een goeie tease! Een waanzinnige binnenkomer waardoor de toehoorders zich aangesproken zouden voelen en de rest van het verhaal zouden willen horen. Meestal werd het: “hoi, ik ga het vandaag hebben over vrachtwagens” of “ ik wil het graag hebben over de bruine kikker”.
Duizenden luisteraars
Onwetendheid en onervarenheid beperkten onze introducties van de spreekbeurten bijna altijd tot “we gaan het hebben over…”. En op die leeftijd en voor dat doel voldeed een dergelijke introductie prima. Maar 20 tot 30 jaar later en ten overstaan van duizenden luisteraars mag je toch hopen dat je de begin-tease van je programma niet op dezelfde manier doet.
En toch gebeurt het! En dit fragment van het programma Denktank van BNR is slechts één van de vele voorbeelden van slechte content teasing.
Variatie
Als je het fragment hebt geluisterd valt direct op dat de presentator naast het niet aanspreken van de luisteraar, de opsomming weinig creatief en bijzonder lui brengt. Er is zelfs geen variatie in de letterlijke bewoording! Bij elk onderwerp wordt er gezegd: “we gaan het hebben over”, “en we gaan het hebben over”. Het wel betrekken van een redacteur bij de uitzending maar niet de luisteraar maakt dit voorbeeld van het hoe het niet moet compleet.
Los van dat er duidelijk niet is nagedacht over een gevarieerd woordgebruik en zinsconstructie, is de uitspraak “we gaan het hebben over” er één die de luisteraar eerder buiten sluit dan deze op een intrigerende manier betrekt bij het onderwerp. “We” in deze context klinkt als en betekent eigenlijk ‘wij hier in de studio’ en dat spreekt de luisteraar dus niet aan. Die wil weten wat het voor hem of haar betekent of wat het hen oplevert.
What’s in it for me?
Dus als je een content tease bedenkt voor je programma, stel je zelf dan de vraag: ‘waarom is dit zo interessant dat ik moet blijven luisteren?’ ‘What’s in it for me?’ Als je antwoord geeft op die vraag heb je al heel vaak een goede tekst voor een tease van dat onderwerp.
In het geval van het audiofragment van BNR’s Denktank had een betere tease als volgt kunnen klinken:
“U heeft vast wel eens gehoord van windenergie, zonne-energie en groen energie. Maar wat is blauwe energie? En hoe kan die blauwe energie u geld besparen?”
“En verder legt een expert u straks uit waarom het belangrijk is dat we iets hebben zoals een Nationale Denktank. Wat is het nut en wat voor voordeel haalt u als consument daar uit.”
“En veel mannen vinden het hartstikke normaal als ze het zelf doen maar als hun vrouw het doet zijn ze op hun teentjes getrapt. Vrouwen die masturberen! Ook daar vertellen we u straks meer over in BNR’s Denktank”.
Zoutloos
Makkelijk misschien om even een fragmentje te voorzien van zoutloos commentaar terwijl je niet weet hoe de omstandigheden waren vlak voor de uitzending. Misschien kwam de presentator net binnen lopen en kon hij het blaadje met de teases niet vinden of had de redacteur/producer het te druk met het voorbereiden van een aantal goede tease voor de inhoud van het programma.
Hoe dan ook blijft het zonde om een programma waar zoveel tijd en moeite is ingestoken te voorzien van teasing die de luisteraar niet vast zal houden, hoe goed de items en interviews ook zullen zijn. Een slechte tease kan al het werk dat in de rest van het programma zit overbodig maken. Dus besteedt altijd voldoende tijd aan het voorbereiden van teases die de luisteraar motiveren om ook echt naar die geweldige onderwerpen te luisteren!