Stop de ‘stoel-tafel showprep’


Het aantal jocks dat volledig zonder enige voorbereiding een radioshow doet is gelukkig in de afgelopen jaren steeds verder afgenomen. En hoewel er altijd nog (beginnende) jocks zullen zijn die denken dat ze voor de luisteraar interessante content uit hun duim kunnen zuigen, neemt het grote deel van de presentatoren hun luisteraars voortaan een stuk serieuzer.


Kunst
Showpreppen is een wetenschap en een kunst en dus niet even wat informatie van het internet verzamelen over de artiesten die op je playlist staan en die feitjes in je spreeks verwerken! Dat is ‘stoel-tafel showprep’ die niet is afgestemd op de behoefte van de luisteraar en bovendien zo voor de hand liggend is dat deze content niet opvalt en dus geen recall bij de onderzoeken van het CLO bevordert.

Vooral de oudere garde van de jocks prept vaak op deze manier. Ze hebben wel geleerd om hun uitzending voor te bereiden maar doen dit meestal nog op de manier die toen actueel was. Ik zeg ‘stoel’, jij zegt ‘tafel’. We draaien Robbie Williams, dus je prept iets over Robbie Williams en dat hij weer met Take That aan het touren is. Die denkwijze is achterhaald en valt niet meer op tussen de enorm gegroeide hoeveelheid signalen die er tegenwoordig op de luisteraar worden afgevuurd. Dit soort showprep heeft weinig tot geen effect omdat de content niet uniek genoeg is en niet genoeg is afgestemd op de interesse van de luisteraar.

Behoeften
Goede showprep is ten eerste toegespitst op de informatiebehoefte van je luisteraar. En een aantal recente onderzoeken in de V.S., Europa en Australië wijzen uit dat de meeste luisteraars informatie over artiesten niet een tune-out factor vinden maar er ook niet echt op zitten te wachten. De meeste luisteraars in de leeftijdsgroep 20-54 jaar willen informatie en entertainment over dingen die voor hen belangrijk zijn zoals:
  1. -          Veiligheid (vooral de veiligheid van hun kinderen)
  2. -          Financiën
  3. -          Te weinig tijd
  4. -          Gezondheid & fitness
  5. -          Lokaal nieuws dat de luisteraar rechtstreeks treft
  6. -          Praktische informatie om de dag door te komen (weer, verkeer, flitsters)

Het is dus belangrijk om te weten waar jouw luisteraar graag iets over hoort. Dit kan door dure research maar met een beetje gezond verstand kom je ook al een heel eind. Vorm een goed beeld van je ‘doorsnee luisteraar’ en zijn of haar interesse’s, lifestyle, angsten, behoeften, hobby’s, werk etc. Door te zoeken op Google op basis van die factoren kom je al een heel eind dichterbij de luisteraars informatiebehoefte. Stem daar vervolgens de onderwerpen op af die je in je showprep wilt verwerken. Een heel betaalbaar hulpmiddel daarvoor is bijvoorbeeld Showprepper.

Ombuigen
Moet je het dan als jock na een track van Robbie Williams zo maar ineens hebben over een nieuwe manier van fitness? In een ochtendshow zou dat nog wel kunnen maar in de rest van de programmering wordt dat al wat moeilijker. Maar je zou er ook voor kunnen kiezen om de insteek van het feit dat Robbie weer met Take That gaat touren om te buigen naar dat weer touren met Take That voor Robbie wel betekent dat hij weer optimale conditie moet zijn. En dat hij misschien ook wel gebruik maakt van een nieuwe vorm van fitness. Op deze manier kun je altijd wel een invalshoek bedenken waarbij je op een natuurlijke en logische manier aandacht besteedt aan één van de onderwerpen waar je luisteraar echt in geïnteresseerd is.

Uniek
Verder is het belangrijk om jouw showprep zo uniek mogelijk te maken. Als je showprep bestaat uit Wikipedia-achtige info over artiesten die je bij elke willekeurige andere jock in een vrijwel identieke bewoording en vorm kunt horen, doe je niet genoeg je best en neem je je luisteraar niet serieus genoeg. Om nog maar niet spreken van jocks die één keer een feitje hebben opgezocht over een bepaalde artiest en elke keer hetzelfde grapje maken als ze weer eens een plaat van die artiest moeten draaien.
Net even andere info vinden en met je luisteraar delen is een gedeeltelijk begin van het uniek maken van jouw showprep. Maar vaak is nieuws niet voor niks nieuws en wanneer jij dan om uniek te zijn iets gaat melden dat weliswaar niet door andere gemeld wordt maar wel uniek is, is de kans groot dat je iets meldt dat niet zo interessant is al het ‘echte nieuws’.

Invalshoek
Het uniek maken van je showprep zit ‘m voor een deel in het vinden van originele onderwerpen maar nog veel meer in een unieke benaderingswijze van de onderwerpen die iedereen brengt omdat ze nou eenmaal belangrijk zijn voor de luisteraar. En daar valt nog veel te winnen in de Nederlands radiowereld!
Zap voor de gein maar eens op een ochtend dat er een grappig onderzoek is gepubliceerd lang alle ochtendshows en ze melden allemaal vrijwel exact hetzelfde. Overal wordt hetzelfde persbericht over krantenartikel vrijwel letterlijk voorgelezen. En natuurlijk als ik zeg ‘stoel’ zeg jij ‘tafel’ dus als ik zeg ‘onderzoek’ zegt de producer ‘ik regel wel ff een gesprekje’ met de ‘onderzoeker’. Die je vervolgens 5 minuten later bij de concurrent exact hetzelfde interview hoort doen! 
Je zou de info uit het onderzoek ook eens kunnen spiegelen aan ervaringen van je luisteraars en die laten reageren daarop. Of heb naast de onderzoeker ook een expert die het onderzoek onzin vindt aan de lijn. Of bedenk een compleet andere invalshoek die jouw manier van het onderzoek behandelen in elk geval zoveel mogelijk uniek maakt!

Een goede tip om jezelf als jock te dwingen tot betere en meer unieke showprep is te bedenken hoe je normaal een onderwerp zou behandelen en dan precies het omgekeerde te doen. Het is even wennen en het kost wel wat meer tijd maar het levert ook wat op!

Tot slot nog een fragment van een heel oud (kijk maar naar het kapsel van Dan O’Day) maar nog steeds actueel seminar over showprep met ondermeer The Greaseman, Ross Brittain en Gary Burbank:

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines