Vergeet tune-out, zorg voor tune-in

In het verleden hebben PD's, MD's en GM's zich enorm geconcentreerd op het voorkomen van tune-out factoren op hun station. Wie kent ze niet, de paniekerige PD die binnen komt rennen nadat de jock eens een keer iets heeft geroepen dat op het randje was. Ik kan me nog herinneren dat een PD kwam vertellen over de Christelijke gemeenschap nadat ik "maakt je spleet compleet" had geroepen. Ook het live on air slachten van Pino zorgde voor een sprintje van een andere PD richting studio. Of een GM die me voor de uitzending belde om me te vertellen waar ik het die dag niet over mocht hebben. Hij wist echter niet dat het gesprek natuurlijk werd opgenomen en na wat aandikken met wat knip- en plakwerk ging het als zeer entertainend item de zender op en vertelde de GM zelf dat ik het niet over hoeren en poezen mocht hebben!

Strenge en strakke programming heeft z'n nut wel degelijk gehad maar werd (zeker in de States) in de jaren '90 zo overdreven uitgevoerd dat er geen binding meer was met de menselijke factor. De Mix en Star formats waren daar een mooi voorbeeld van met hun time/temp-jocks. Er was niets qua programming content dat een tune-out factor vormde. Alles zat perfect in elkaar, alles was goed afgewogen en afgestemd op de beoogde luisteraar maar tegelijkertijd werd het product ook steriel, statisch en voorspelbaar.

Nog steeds wordt erg veel gekeken naar mogelijke tune-out factoren, wat niet verkeerd is als het op een gezonde manier gebeurt. En met nieuwe wetenschap over het sterk veranderende luistergedrag in je achterhoofd. Mensen zet namelijk na een bepaalde tijd (in de VS 10 minuten in een recent Arbitron onderzoek) de radio toch uit of er nou een tune-out factor te horen is of niet.

Dus als je meer bereik en langere luistertijd wil opbouwen, zul je je meer moeten concentreren op het creeerenvan tune-IN factoren dan op de tune-out factoren. Entertainment, muziek, companianship en andere dingen die de luisteraar de moeite waard vindt om opnieuw de radio voor aan te zetten. Dus doe eens gek, doe eens iets anders. Maar niet zomaar iets anders, iets onvoorspelbaars, opvallends, grappigs, aandoenlijks dat je beoogde luisteraar waardeert. Doe eens gek maar wel met het doel de luisteraar te vermaken en zonder de basisregels als stationsidentificatie etc. te vergeten!

Jeff Price heeft samen met Mark Ramsey een mooie presentatie gemaakt waarin het steeds grotere belang van de tune-in factor wordt besproken:


What Listeners Want from Mark Ramsey on Vimeo.

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines