Talkabout
Het goeie aan de actie is dat zo'n prijs 'talkabout' genereerd; mensen hebben het hier met elkaar over! Hiermee geeft de actie het station dus ook nog meer 'Top of mind awareness' maar of dat Sky Radio dat nog zo zeer nodig heeft?
Tv Promo's
Op basis van de tv-promo lijkt namelijk dat de actie meer bedoeld is om meer luisteraars te trekken. In de spot communiceert men dat je moet luisteren om te kunnen winnen. En daar zit het slechte gedeelte aan de actie, zeker als die bedoeld is om meer luisteraars te trekken. Er wordt niet gecommuniceerd hoe je de prijs kunt winnen en ook niet wanneer. Er wordt alleen gezegd: "luister naar Sky Radio en win". Je moet dus 'gewoon' de radio de hele dag op Sky zetten en dan hopen dat je er op die manier achterkomt hoe en wat.
Om als station te denken dat je luisteraar de tijd heeft en de moeite wil nemen om de hele dag naar je te luisteren om er misschien achter te komen is in de huidige wereld nogal arrogant. De luisteraar heeft wel wat beters te doen, ze hebben ook nog een leven! "Ja maar op de site staat ook alles uitgelegd", alsof ze daar wel tijd voor hebben!
Nutteloos
Bij een dergelijke actie is het nutteloos om promo's uit te zenden waarin niet duidelijk wordt gecommuniceerd wat je moet doen en wanneer! Geef een realistisch tijdsframe waarvoor de luisteraar de moeite zou willen nemen om in te schakelen. Je uitbouw van je TSL/luistertijd bereik je in de huidige drukke (media)wereld niet meer met een utopie als 'doorluisteren' maar met momenten die de moeite waard zijn om opnieuw in te schakelen dus anticipeer daar op in je marketingacties!
Antwoorden
Een kort mini-focus-onderzoekje leverde gelijkwaardige antwoorden op. Drie verschillende personen werden dezelfde vragen werden gesteld na het bekijken van de tv-promo voor de Gooische Vrouwen Actie:
Vrouw 27 jaar (MBO):
Wat is het eerste dat er opkomt in je na het zien van de tv-promo?
Gaaf! Hoe kan ik winnen? Wat moet ik doen?
Wil je na het zien van de tv-promo die Credit Card winnen?
Yep, absoluut!
Ga je na het zien van de tv-promo ook daadwerkelijk luisteren naar Sky Radio?
Misschien, ligt er aan hoeveel tijd ik deze week heb. Op het werk staat ie op 538 dus misschien als ik een vrije dag heb.
Indien nee, waarom niet?
Als in de tv-promo een duidelijk tijdstip werd aangeven dat je de prijs kon winnen, zou je dan inschakelen op Sky Radio?
Ligt een beetje aan het tijdstip maar als ik dan tijd heb, plan ik er een momentje voor in.
Vrouw 32 jaar (HBO):
Wat is het eerste dat er opkomt in je na het zien van de tv-promo?
Leuke actie, wat moet ik doen om in aanmerking te komen?
Wil je na het zien van de tv-promo die Credit Card winnen?
Tuurlijk, wie niet:)
Ga je na het zien van de tv-promo ook daadwerkelijk luisteren naar Sky Radio?
Nee.
Indien nee, waarom niet?
Ik luister normaal niet naar Sky en als ik de hele dag moet luisteren om er achter te komen hoe ik kan winnen, dat duurt me een beetje te lang. Tijdens m'n werk kan ik ook niet geconcenteerd genoeg luisteren om mee te krijgen wat er precies wordt gezegd op de radio
Als in de tv-promo een duidelijk tijdstip werd aangeven dat je de prijs kon winnen, zou je dan wel inschakelen op Sky Radio?
Als ik dan op dat moment ook echt kan winnen, kan ik daar rekening mee houden en zou ik denk ik het wel een keer proberen
Man 30 jaar (HBO):
Wat is het eerste dat er opkomt in je na het zien van de tv-promo?
Echt een vrouwending maar 45000 Euro is wel mooi meegenomen, moet je je inschrijven op hun site of zo?
Wil je na het zien van de tv-promo die Credit Card winnen?
Ja, al gaat het geld waarschijnlijk naar m'n vrouw ha ha.
Ga je na het zien van de tv-promo ook daadwerkelijk luisteren naar Sky Radio?
Als ze nou zeggen wat ik moet doen en wanneer misschien wel.
Indien nee, waarom niet?
Als in de tv-promo een duidelijk tijdstip werd aangeven dat je de prijs kon winnen, zou je dan wel inschakelen op Sky Radio?
Dat zou de verleiding in elk geval een stuk groter maken!
P1-luisteraar
Een leuk presentje dus voor de P1-luisteraar van Sky en natuurlijk talkabout. Maar als je je TSL probeert op te krikken, kun je je marketing Euro's denk ik zorgvuldiger en effectiever gebruiken!
P1-luisteraar
Een leuk presentje dus voor de P1-luisteraar van Sky en natuurlijk talkabout. Maar als je je TSL probeert op te krikken, kun je je marketing Euro's denk ik zorgvuldiger en effectiever gebruiken!