De Belgen zijn volgens het onderzoek in het voordeel als zij de grens over willen, dankzij de grote mate van regelgeving en toezicht in Nederland. Maar Nederlandse mediaondernemers zijn weer inovatiever, hiertoe gedwongen door de competitieve omgeving en het strenge toezicht.
Op de langere termijn kan dit voor Nederland een voorsprong betekenen. Dat blijkt uit het onderzoek Media in Beeld 2010 van ABN Amro. De grootste verschillen in het medialandschap van Nederland en België vinden, naast de stereotype cultuurverschillen, hun oorsprong in de invloed van de overheid op de media. Regulering en toezicht van de respectievelijke wetgevingen bepalen de kansen en onmogelijkheden in beide landen. Zo beperkt Nederland het ontstaan van al te grote mediaconcentraties en biedt een lage drempel voor nieuwe toetreders op de markt. Grote crossmediale merken ontstaan daardoor wel in België, in tegenstelling tot Nederland.
Op het gebied van e-commerce loopt Nederland voorop, mede dankzij een aanwezige online betaalcultuur, zo concluderen de onderzoekers. In de filmwereld is België weer in het voordeel; filmprojecten van eigen bodem worden in België voor 150 pct fiscaal vrijgesteld. In de publieke televisie is volgens de bank een ander markant verschil. Door het ontbreken van reclameblokken op de publieke zenders op de Belgische televisie is het advertentielandschap er anders dan in Nederland. In België heeft daardoor buitenreclame een grotere rol en wordt ‘affichageland’ genoemd.
‘Vlamingen en Nederlanders spreken voor 95 pct dezelfde taal, maar die 5 pct maakt een immens verschil’, zegt Eric Portier van Google België. De grootste fout die een mediaondernemer kan maken als hij de grens over wil, is denken dat hij alles één op één kan kopiëren. Toch vormt de taalovereenkomst een groot voordeel dat de stap over de grens stimuleert. Fundamenteel is daarbij wel de lokale invulling; een lokale manager en team vergroten de kans op succes.
De Belgen zijn behoudend, merktrouw en bouwen lange relaties op. De Nederlanders zijn meer van de korte termijn, trendgevoelig en veranderingsgezind. Nederland heeft hypes, in België werkt de gestage opbouw van duurzaam succes.