
Altijd goed natuurlijk als je budget hebt om je station te promoten op zoveel mogelijk platforms en zeker op een medium als TV maar op een of andere manier vind ik de spotjes van radiostations op tv in ons land toch vaak een beetje onwennig en houterig overkomen.
De campagnes van 538 en Veronica gebruiken gelukkig deze keer niet de presentatoren in beeld in het filmpje. Want dat is bijna altijd de oorzaak van het houterige gehalte. Een dj die voor een decor iets staat te vertellen is eigenlijk gewoon een radio-promo met beeld er bij. En dat is in bijna alle gevallen niet uitnodigend om naar dat station te gaan luisteren. Dit soort promo's doen me denken aan de ontzettend gemaakte spots uit begin jaren '90 uit de USA. Waarin je bijvoorbeeld voor Z100 NY Scott Shannon & Ross Britain in de exact zelfde nepstudio zag zwaaien met geld als waar even later John Lander van KKBQ 93Q Houston precies hetzelfde toneelstukje opvoerde met dezelfde ontzettende nep wekkerradio. Check ze hier:
- Y95 Commercial
- 93Q Commercial
- Eagle 106 Commercial
Radiohoofd
De boodschap en doel van de nieuwe 538 tv-spots ontgaat mij enigszins, waarschijnlijk zijn ze puur bedoeld om de kijker een 'what the f*ck is dat-moment' en name-awareness te geven. Ze zijn namelijk niet echt humoristisch genoeg om lachend van je bank te rollen. Ook geven ze je niet echt het gevoel dat je je kunt identificeren met de twee mannen met paars en groen radiohoofd. Misschien dat het tijdens de carnaval in het zuiden nog wat luisteraars/kijkers zich er mee kunnen identificeren? Bovendien wordt in de spots gebruik gemaakt van de muziek van Afrojack feat. Eva Simons - Take over control. Inderdaad hun slogan 'Turn me on' zit in het nummer maar daar houdt het dan ook mee op want de track staat niet eens in hoge rotatie bij 538.
Humor
Bij Veronica zit in de spot voor Jensen nog wel wat humor; een man komt helemaal verstijfd op het werk en alle collega's vragen hem verbaasd wat er met hem is gebeurd en dan roept de VO "heb jij laatst nog naar Jensen geluisterd"? Waarbij je je trouwens wel afvraagt of de ervaring van die verstijfde persoon in de spot wel zo positief was.
Dan doe iets wat echt een gevoel en de muziek van het station overbrengt zoals bij deze twee spots:
- Z100 NYCommercial
- AMP LA Commercial
Of nog liever, doe iets wat nog meer opvalt en je echt aan het lachen maakt en je bij jezelf laat denken: "hmm daar moet ik toch eens naar gaan luisteren"! Zoals in deze spots van CMI Films:
- 97.1 The Point Las Vegas
- DC 101 Washington DC
- Rock 101 Greenville
- RIX FM Stockholm
- CHUM Toronto