Veel bedrijven buiten de mediawereld erkennen inmiddels regelmatig zonder schaamte een bepaalde mate van bedrijfsblindheid en willen daar ook iets aan doen! Door een expert in te huren met een objectieve kijk 'van buitenaf'. Niet onbelangrijk want door bedrijfsblindheid wordt vaak veel mogelijke klandizie gemist.
Zo is ook het geval bij menig radiostation! Veel dingen worden gedaan zonder er zo nu en dan over na te denken of het (nog) wel goed is om het zo te doen. Collega's vallen de fouten ook niet op omdat ze ook al jaren in hetzelfde wereldje zitten.
Zo hoor je in promo's van verschillende stations het toppunt van bedrijfsblindheid. Een actueel voorbeeld hoorde ik vanmorgen bij Veronica, daar kun je deze week in 'Keihard Kicken' kaarten voor het optreden van Ed Kowalczyk weggeven. Een actie die muzikaal goed aansluit bij hun music-brand en dus wordt daar ook een mooie promo voor gemaakt waarin wordt gezegd: "Jij wilt daar natuurlijk bij zijn op 4 september in de Melkweg. Geen probleem! Luister elke dag naar 'Keihard Kicken' en win die kaarten!
Nog los van het feit dat hier maar weer eens "DE KAARTEN" en niet de experience worden verkocht is het niet echt slim om er maar vanuit te gaan dat je doelgroep (buiten je P1-luisteraars) nu weet wat ze moet doen. Natuurlijk weet binnen Radio Veronica iedereen wie Kicken is en wanneer Keihard Kicken wordt uitgezonden maar je luisteraars echt niet allemaal, sorry Patrick:) Dus vertel mij als luisteraar dan gewoon wanneer ik moet luisteren "elke dag om..." of "elke dag tussen...en...". Geef de luisteraar een tijdframe waarin ze die prijs kunnen winnen!
Gelukkig voor Veronica is dit niet het ergst voorbeeld van bedrijfsblindheid want bij andere stations kom ik ze nog wel eens tegen: promo's zonder stationsnaam en presentatoren die weigeren de stationsnaam te zeggen "want ze horen aan mijn stemgeluid wel welke zender het is".
Soms is een goede en goedkope manier om je station naar een hoger level te tillen zo eenvoudig; laat alles van en op de zender zo nu en dan eens tegen het licht houden door een buitenstaander. Niet alle bevindingen zullen even belangrijk zijn en sommige zaken zullen minder (financieel) uitvoerbaar zijn maar het schud je altijd wakker en levert nieuwe ideeen op! Mits je ervoor open staat natuurlijk:)