Win nu 2 papiertjes!
Wat denk jij als je op de radio hoort: "Ik heb hier 2 stukjes papier met letters er op en die kunnen van jou zijn! Ben beller 100 en win ze nu!". Zou je hysterisch naar de telefoon rennen in de hoop te winnen? Natuurlijk niet, zeker niet als de te winnen prijs op een dergelijke manier wordt gepresenteerd. Waarom zijn er dan nog steeds zoveel stations waar het de normaalste zaak van de wereld is om bij contests de prijzen op deze manier aan te prijzen?
Wanneer jocks tijdens coaching-sessies geconfronteerd worden met hun inspiratieloze manier van contests en prijzen promoten, hoor ik vaak "uhm daar heb ik eigenlijk nog nooit bij stil gestaan". "Mijn PD zegt dat we concertkaarten weggeven, op m'n tease-sheet staat dat we concertkaarten weggeven dus ik zeg on air ook dat we kaarten weggeven".
Zelfs een inhouse actie als de 3FM Awards wordt in veel vormgeving en door veel presentatoren verkocht als "de tickets voor de Awards win je hier dus blijf luisteren".
Klinkt als papier
Niet echt aantrekkelijk voor een luisteraar wanneer ze krijgen te horen dat ze twee stukjes papier kunnen winnen. Zelfs het toevoegen van het geluid van friemelen met 2 stukjes papier voegen hier weinig aan toe. Het spreekt niet tot de verbeelding en blijft suf klinken. Het klinkt als PAPIER! Radio is the Theatre of the mind dus creeer dat theater!
Het is je taak als jock om de prijzen zo aantrekkelijk en interessant mogelijk te laten klinken. Denk na over hoe je die tease voor twee concert-tickets zo kunt laten klinken dat mensen het de moeite waard vinden om ze te winnen.
Radio contests op tv
Je zou verwachten dat wanneer een radiostation op tv promoot dat ze tickets voor een concert of evenement weggeven in élk geval gebruik zullen maken van de beeldende mogelijkheden van televisie, maar Radio Veronica bewijst het tegendeel! In hun huidige promo voor de tickets naar het WK voetbal die ze weg gaan geven, komt alleen Erik de Zwart in beeld die dan ook nog eens letterlijk zegt: "wij geven je de tickets naar het WK Voetbal in Zuid-Afrika". Geen beelden van voetbal, geen beelden van de Oranje-sfeer in een stadion, geen beelden van de gezelligheid rond het voetbal maar alleen een disc-jockey in een colbertje die zegt dat hij papiertjes voor je heeft.
De ervaring
Heb het juist over de ervaring van het concert of evenement waar de luisteraar naar toe gaat als hij of zij de kaarten wint. Maak je woorden beeldend, geef ze iets waar ze zelf met hun eigen gedachten hun eigen beeld kunnen vormen: "stel je voor dat je met je beste vriend of vriendin oog in oog staat met Justin Timberlake. Zorg er maar voor dat je er top uit ziet want het zou zo maar kunnen zijn dat hij jou ziet staan. Ja, zo dicht sta je bij 'm"!
Belevingswereld
Je kunt de tickets nog interessanter laten klinken door bijvoorbeeld een extra U.S.P. van het ticket aan je verhaal toe te voegen. Relateer je tot de belevingswereld van je doelgroep: "ik weet zeker dat al je vrienden stinkend jaloers zullen zijn wanneer jij vooraan staat bij het uitverkochte concert van Blof".
Of als je doelgroep bijvoorbeeld 12-34 Female is, betrek de belevingswereld er op een andere manier bij door te zeggen: "zou het niet waanzinnig zijn om daar helemaal vooraan bij Justin Timberlake te staan? Zo dichtbij dat je 'm niet alleen kunt zien, maar ook ruiken en bijna voelen. En zou het niet nog mooier zijn als je je 5 beste vrienden mee kunt nemen? Regelen we voor je, men wat ga jij populair worden".
Zeker als de prijs inhoudt dat de winnaars ook nog eens worden opgehaald en thuis gebracht met een limo van het station en een backstagepass krijgen! Vertel ze hoe het zou zijn als ze echt zouden winnen, vertel ze een verhaal waar ze zelf beelden bij kunnen bedenken. Maar vertel niet dat je twee papiertjes met letters er op voor ze hebt!