
Als er één basale voorwaarde is waar elk succesvol radiostation aan voldoet dan is het dat de zender zoveel mogelijk afgestemd is op de beoogde luisteraars; klantgericht dus.
Bij Radio 1 wil dat nog niet echt lukken en daarom gooien ze na deze zomer de programmering maar weer eens helemaal om, het is bijna een tweejaarlijks ritueel bij Radio 1. De ene keer vallen de luistercijfers en denken de interim-managers dat een stoelendans met de programma's de cijfers wel omhoog doen schieten. De andere keer is het absurde omroepbestel met 24 omroepen op 1 zender de reden dat er maar weer eens geschoven wordt met de programma's. Want elke omroep wil de meest interessante uitzendtijden inpikken en is niet bezig met Radio 1 als geheel.
Kapitaalvernietiging
In verschillende kranten en vakbladen werd de terugkerende stoelendans al betiteld als kapitaalvernietiging en programmamakers zijn zelfs boos dat er weer aan de programmering wordt gemorreld. Maar waarschijnlijk zijn ze vooral boos omdat ze bang zijn hun eigen positie binnen de zender kwijt te raken of vrezen ze dat ze naar een minder beluisterde tijd worden verhuisd. NPO-baas Jan Westerhof laat in verschillende media weten niet onder de indruk te zijn van de commotie: "De publieke radio is niet van de staat, niet van de commercie en zelfs niet van de programmamakers. Die is van de luisteraars."
Van de luisteraars
Op zich een gezonde uitspraak...Radio 1 is van de luisteraars, maar zitten die luisteraars te wachten op elke 2 jaar een compleet andere programmering? Mensen hebben ook tijd nodig om ergens aan gewend te raken voordat ze ergens P1-luisteraar van willen worden. Daarvoor moet je een band en vertrouwen opbouwen. Het is dus te hopen dat de nieuwe programmering die na de zomer van start gaat er in elk geval eentje is die zo goed doordacht is dat ie het langer dan twee jaar uithoudt.
Dat zou voor Radio 1 in elk geval betekenen dat ze beter moeten kijken naar waar het gros van de door hen beoogde luisteraars op bepaalde tijden behoefte aan heeft. Dat wordt op de publieke nieuwszender op dit moment nog nauwelijks gedaan en als ze er niet in slagen omdat deze keer wel te vertalen naar hun nieuwe programmering, komt er in september 2012 wéér een nieuwe programmering met bijbehorende boze medewerkers, commotie en kapitaalvernietiging.
Eén en al geen stationsidentificatie
Nog een tipje voor de zender die 'één en al nieuws' is...Radio 1 is in elk geval niet 'één en al' stationsidentificatie! Het is goed om te horen dat zoals Jan Westerhof zegt: "Radio 1 van de luisteraars is". Maar je moet de luisteraars ook laten weten welk station dat dan is Jan. Gemiddeld 1 stationsvernoeming per 20 minuten in drive time!!! Dat moet dan wel een hele goeie programmering worden.