Eén op de vier mensen luistert tegenwoordig naar hun iPod als ze in de auto zitten. Dat is een van de vele bevindingen die staan in een nieuw onderzoek van het Amerikaanse Arbitron. 24% van de Amerikanen van 12 jaar en ouder luistert naar hun mp3-speler terwijl ze in de auto onderweg zijn. Nieuwe accessoires waarmee de iPod makkelijk op de stereo-installatie kan worden aangesloten, hebben er voor gezorgd dat radio er een geduchte concurrent bij heeft gekregen.
De cijfers klinken op het eerste gezicht nog niet zo dramatisch maar als je weet dat in de States nu nog maar 1 op de 4 auto's is uitgerust met een link-kabel of dockingstation dan zien de gegevens er al een stuk dreigender uit. Want dat betekent dat wanneer het luisteren van een iPod in de auto simpeler wordt voor de rest van de iPod-bezitters, het hek van de dam is aangezien meer dan 50% van de Amerikanen een iPod of mp3-speler heeft.
Ideale radiostation
Aangezien de iPod helemaal te programmeren is volgens de individuele wens van een specifieke gebruiker is het dus voor die persoon hét ideale 'radiostation'. Er wordt alleen muziek gedraaid die hij of zij leuk vindt. In de shuffle-modus geeft het de gebruiker een verrassingselement zonder het risico op onaangenaam verrast worden. Er wordt niet geouwehoerd over de muziek heen door dj's. Als er op 'n gegeven moment sprake zou zijn van 'burn' van een bepaalde titel kan de gebruiker dat nummer zelf verwijderen.
Concurreren
Is het voor radiostations dan een verloren strijd? Is de iPod onmogelijk om tegen te concurreren? Nee, want de iPod is een heleboel maar ook een heleboel niet! En dat is waar radiostaions zich de komende tijd op moeten focussen. Een iPod is bijvoorbeeld geen 'vriend', geen persoonlijke klank waarbij de ene mens met de andere communiceert. De iPod geeft geen entertainment maar vermaakt alleen op muzikaal gebied. Het ding geeft je geen info over de muziek en de artiesten. Het praat niet tegen je over de dingen die je bezig houden en interesseren.
Dus wat kan een radiostation precies doen om de concurrentie op 'n effectieve manier aan te gaan? Als je hulp nodig hebt bij antwoorden op die vraag voor jouw radiostation, mail me en ondertussen...ben zo slim om je in te schrijven voor het webinar van Arbitron waarbij op 8 april alle details over deze studie uit de doeken worden gedaan. Dit kan via Arbitron Webinar Registration. Later zal de studie ook als download verkrijgbaar worden.