
Ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit! Er wordt nagedacht in Nederland over wat we op de radio aan de luisteraar voorschotelen. Vol trots liet directeur Jacqueline Bierhorst weten dat Slam FM start met een revolutionair concept; elk eerste 30 minuten van het uur zal de zender geen commercials draaien en zegt de dj niets. Deze 30 minuten zullen alleen maar nonstop muziek bevatten. Ik heb nieuws...er is een radiostation dat dit afgezien van de commercials al 20 jaar doet: Sky Radio!
Unique Selling Point
De vraag is of dit zogenaamde USP (Unique Selling Point) meer luisteraars op zal leveren? Niet echt natuurlijk, de commotie waarmee Slam FM een persbericht uitvaardigt met hun 'revolutionaire concept' zal misschien hier en daar opvallen en zo de naamsbekendheid versterken. Hoewel dat zelfs de vraag is omdat Dave Leusink terecht op zijn blog opmerkte dat Slam FM hun nieuwe idee niet eens kenbaar maakte op hun eigen site. Het nieuwe concept zal op lange termijn in elk geval niet de luistercijfers dramatisch doen stijgen. Regionale concurrent Wild FM van Dave Leusink bracht overigens zelfs een week eerder de '100 minuten nonstop hits, reclamevrij' om je dag mee te starten om 8.50 uur elke ochtend. Ook niet echt een USP maar in elk geval betere aangepakt dan het concept van Slam FM. Bij Wild speelt men in op het oeverloze ge-o.h. van sommige ochtendshows en geven ze een set platen om je dag te starten. Daar is het dus echt 'n benchmark terwijl Slam er alleen mee bereikt dat het station elke 30 minuten anders klinkt.
Moeilijk te kopieren
Want een USP is niet alleen een USP vanwege de eerste letter U van Unique! Een goed USP heeft ook te maken met de S van Selling en probeer maar eens ies te verkopen waar niemand op zit te wachten. Een goed USP is allereerst iets dat moeilijk door de concurrentie te kopieren is en daar is bij de 30 minuten nonstop muziek van Slam FM dus niet echte sprake van. Verder zijn sterke USP's in het huidige medialandschap voor radio niet meer gebaseerd op muziek. 30 minuten nonstop muziek geeft de luisteraar geen extra reden om te luisteren want op hun iPod hebben ze oneindig veel minuten nonstop muziek en daar worden nooit commercials gedraaid!
De meerwaarde van radio boven alle andere vormen van muziekbeluistering is juist het entertainment, de menselijke kant, de interactie tussen luisteraar en presentator en met de elkaar steeds sneller opvolgende technieken en gadgets die ook muziek afspelen wordt deze kant van radio in de komende jaren alleen maar belangrijker.
Een radiostation met voornamelijk 65-plussers zoals Radio 5 of een publieke regionale omroep zou nog wel een beetje baat kunnen hebben bij het concept van Slam FM maar niet een station dat een jonge doelgroep heeft die heavy users zijn van iPod's, iPhones, internetstreams etc.
Straatraces
Slam FM kan zich beter concentreren op hun core-business; namelijk het zijn van een goed, jong alternatief voor 538. Kom maar op met de scooters en waar blijven de Slam FM straatraces? Raak je doelgroep, desnoods letterlijk:) Als ze van dit concept een sterk USP willen maken dan moeten ze niet 30 minuten per uur maar 24 uur per dag geen commercials en dj's meer uitzenden!