Gevaarlijk jargon op de radio


Waarschijnlijk valt het je als 'radiomaker' niet eens meer op maar op de Nederlandse radio stikt het werkelijk van het jargon waar een doorsnee luisteraar geen kaas van kan maken. Vaak zal deze denken: "hmm ik vraag me af wat een stoppertje is". Maar onbewust op langere termijn zal deze luisteraar tot de conclusie komen dat er niet met hem of haar gecommuniceerd wordt of tenminste niet in zijn of haar taal. En als 'n luisteraar zich niet thuis voelt is dat voor elk station een groot probleem.

'Aanschuiven'
Uitdrukkingen en woorden als 'de break', 'on air' en 'stoppertje' zeggen de luisteraar niets! Ook: "zo meteen schuift onze weerman even aan" klinkt alsof het wordt uitgezonden vanuit een andere wereld. Als de weerman weer vertrekt, schuift hij dan ook weer de studio uit?!! Of wat dacht je van: "we zetten zo meteen het spelletje weer uit" waarmee bedoelt wordt dat luisteraars mee kunnen spelen met een contest. Waarom niet gewoon: "binnen nu en 10 minuten kun je weer meespelen met...". "Zo meteen na de break" geeft naast het gevoel dat je even weg bent voor de luisteraar ook onduidelijkheid over wat een 'break' is. Heb het gewoon niet over commercials maar tease juist wat er na die 'break' gebeurt.

Nieuwsstations
Bij stations waar veel nieuws wordt gebracht viert het jargon in de programma's hoogtij: "we hebben nog net tijd voor een kortje", "we gaan even schakelen met...", "dan nog even wat bibu" en wat te denken van "zo meteen hebben we een vorkje met...". De gemiddelde luisteraar denkt dan dat je gaat eten met die persoon!
Maar ook bij andere stations wordt vaak een promotionele actie op de zender ook echt 'actie' of 'spel' genoemd zoals bijvoorbeeld 'de Cover Band actie' op Radio 538. Waarom niet een pakkende naam (Battle of the Bands bijvoorbeeld) die je meteen qua audio maar ook op je site fatsoenlijk kunt marketen? En het 'raad de plaat spel' waarbij het woord spel volledig overbodig is dus laat dat weg!

Vraag eens regelmatig aan iemand in je kennissenkring die niets met radio heeft om te luisteren naar voor hem of haar onlogische uitspraken of termen op jouw station en je zult ontdekken dat er helaas veel meer jargon op je zender is te horen dan je denkt! Alleen door een soort bedrijfsblindheid/doofheid merk je het niet meer en dat maakt het zo gevaarlijk. Het lijkt misschien een onbelangrijk iets in het grote geheel maar ook alertheid op kleine dingen kunnen bijdragen aan betere luistercijfers.

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines