De nieuwe cijfers voor de periode januari - februari 2010 van Onderzoeksbureau Intomart GfK zijn vandaag bekend gemaakt en Radio 538 is weer marktleider. Ze zijn gestegen van 9,2% naar 10,5% wat natuurlijk een goeie prestatie is maar tegelijkertijd ook gewoon een jaarlijks terugkerende stijging. In december en januari daalde naast andere stations, 538 zoals gebruikelijk wat grotendeels komt door ondermeer de Top 2000 van Radio 2 en het Glazen Huis van 3FM.
Of deze stijging aan blijft houden in de volgende meetperiode betwijfel ik ernstig. Jan-Willem Brüggenwirth, algemeen directeur Radio 538 laat Radio.nl weten dat: "Iedereen super gefocust is om overal in uit te blinken en dan is dit een terechte en een hele mooie beloning."
De vele droge doorstarts van Radio 538 plus de aanhoudende onduidelijkheid over de rommelige middagprogrammering tot nog toe staan echter haaks op "gefocust zijn". Toegegeven, hun off-air marketing is wel altijd right on the money en de naamsbekendheid die ze daarmee verwerven draagt voor 538 gelukkig bij aan hun goeie luistercijfers deze periode. Alleen als we in Nederland ook helemaal overgaan op PPM haal je het daar niet meer mee in de ratings.
