Het nut van radio consultants


Hè hè eindelijk een keer een column van Patrick Kicken waar ik eens tegen in kan gaan. Want meestal ben ik het roerend eens, maar deze keer natuurlijk totaal niet en hij geeft zelf al aan waarom!

Ex-radiodeejays
Radiocoaches; de onderkruipsels van de radiowereld. Tenminste zo worden ze vaak gezien door de ouderwetse Nederlandse radio-dj’s. Voormalige presentatoren die het niet hebben weten te maken als dj en dus maar het vak aan anderen gaan leren. Of zoals Patrick het zelf zegt: “Over het algemeen zijn het ex-radiodeejays die het zelf nooit verder hebben geschopt dan de nacht, het weekend of in het beste geval de avond bij een landelijke zender.”

Broadway Bill Lee
Daarmee scheer je dus alle radiocoaches over één kam inclusief die radiocoach die heel enthousiast riep dat Broadway Bill Lee ook bij Z-100 had gedraaid terwijl hij daar nooit werkzaam is geweest en zijn carrière startte bij KPKE in Denver en via KMEL in San Francisco bij Hot 103 terecht kwam in New York wat later Hot 97 werd en waarna hij overstapte naar 103.5 WKTU en uiteindelijk terecht kwam bij 101.1 WCBS. Maar dat even terzijde.

Polen
Waar was ik ook al weer? Oh ja, scheren en kammen. Patrick wil dus zeggen dat alle radiocoaches voldoen aan het negatieve beeld dat hij schetst, dat is net zoiets als zeggen dat alle Polen crimineel zijn. Misschien zitten er wel mensen tussen wiens talent niet zo zeer ligt in het uitvoeren van het vak maar het aanleren van het radio-métier of het begeleiden van radio-talenten. Wie geeft jou daar de al heersende wetenschap over?

Buitenland
Patrick geeft aan dat er één grote maar zit aan de radiocoaches in ons land: “Het gros van de radiocoaches in Nederland zijn radioLIEFHEBBERS. En daar vliegen ze uit de bocht. Ze houden teveel van radio om er een objectieve en zakelijke kijk op te houden. Zijn zelf té veel jock om in te zien dat er nou eenmaal regels bestaan voor succesvolle radio.” En daar geef je al meteen punt 1 aan van waarom je verhaal geen stand houdt. Je gaat er van uit dat elke radiocoach zo is. Misschien dat de meest bekende in ons land wel zo zijn. Maar er zijn er vast die jou het tegendeel kunnen bewijzen, dat is in het buitenland zeker het geval.

Boek schrijven
Je geeft als suggestie om veel documentatie uit het buitenland te lezen. Informatie die voornamelijk wordt voorzien door…wait for it…radio consultants! Verontwaardigend meldt je: “Er is in Nederland nog geen enkel boek met radiokennis te vinden, geschreven door een Nederlander, in het Nederlands. Ik heb een dappere poging gedaan maar ben niet verder gekomen dan een verzameling columns plus een aantal artikelen. Verdomd moeilijk, zo’n boek maken. En tijdrovend. Waarom begint de radiocoach in Nederland daar dan niet eerst mee?” Door wie zijn de meeste buitenlandse boeken geschreven over radio? Door mensen die op z’n minst gedeeltelijk actief zijn als radio consultant en dat moeten de Nederlandse consultants dus doen terwijl ze volgens jouw eerdere redenering geen knip voor hun neus waard zijn.

Programmaleiders
Vervolgens geef je de schuld aan de programmaleiders van stations voor het opduiken van het fenomeen radio consultant. Nou weet ik dat je al een tijdje uit de radio wereld bent maar ik zou denken dat iemand van jouw kaliber toch wel het inlevingsvermogen zou hebben om in te zien dat er steeds meer op het ‘bordje’ van de PD ligt. Zeker met de ontwikkelingen op online-gebied zie je bij buitenlandse stations zelfs dat dat er een aparte Online-Director wordt aangesteld. Geen wonder dat een PD niet genoeg tijd heeft om zelf de (jonge) radiotalenten op te leiden en te begeleiden.

Toenemende werkdruk
Waar je totaal aan voorbij gaat is de toenemende werkdruk voor een programmaleider en daar op aansluitende de verminderde hoeveelheid tijd die hij of zij aan de opleiding of begeleiding kan bieden voor de air-talents. En daar spelen radio consultants op in, raar hè? Sterker nog; programmaleiders hebben tegenwoordig graag een ‘extra oor’ dat op afstand luistert naar het product en andere input kan geven dan de PD die erg dicht bij het product en de makers staat en het retedruk heeft.

Consultants
Tot slot vermeldt je: “Ik blijf zeggen: investeer in jezelf door online flink wat materiaal te bestellen van radioconsultants uit Amerika, Duitsland, Engeland of Ierland. Die landen zijn veel verder en professioneler ontwikkeld op radiogebied dan wij hier in ons kikkerlandje. Simpelweg omdat het veel grotere landen zijn of de radiomarkt een stuk competitiever.” Dit zijn precies de landen waar radio consultants veel meer geaccepteerd zijn dan in ons land en ook zijn dit precies de landen waar die volgens jou waardevolle informatie wordt verspreid door…RADIO CONSULTANTS!

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines