Hè hè eindelijk een keer een column van Patrick Kicken waar
ik eens tegen in kan gaan. Want meestal ben ik het roerend eens, maar deze keer
natuurlijk totaal niet en hij geeft zelf al aan waarom!
Ex-radiodeejays
Radiocoaches; de onderkruipsels van de radiowereld.
Tenminste zo worden ze vaak gezien door de ouderwetse Nederlandse radio-dj’s.
Voormalige presentatoren die het niet hebben weten te maken als dj en dus maar
het vak aan anderen gaan leren. Of zoals Patrick het zelf zegt: “Over het
algemeen zijn het ex-radiodeejays die het zelf nooit verder hebben geschopt dan
de nacht, het weekend of in het beste geval de avond bij een landelijke zender.”
Broadway Bill Lee
Daarmee scheer je dus alle radiocoaches over één kam
inclusief die radiocoach die heel enthousiast riep dat Broadway Bill Lee ook
bij Z-100 had gedraaid terwijl hij daar nooit werkzaam is geweest en zijn carrière
startte bij KPKE in Denver en via KMEL in San Francisco bij Hot 103 terecht
kwam in New York wat later Hot 97 werd en waarna hij overstapte naar 103.5 WKTU
en uiteindelijk terecht kwam bij 101.1 WCBS. Maar dat even terzijde.
Polen
Waar was ik ook al weer? Oh ja, scheren en kammen. Patrick
wil dus zeggen dat alle radiocoaches voldoen aan het negatieve beeld dat hij
schetst, dat is net zoiets als zeggen dat alle Polen crimineel zijn. Misschien
zitten er wel mensen tussen wiens talent niet zo zeer ligt in het uitvoeren van
het vak maar het aanleren van het radio-métier of het begeleiden van
radio-talenten. Wie geeft jou daar de al heersende wetenschap over?
Buitenland
Patrick geeft aan dat er één grote maar zit aan de
radiocoaches in ons land: “Het gros van de radiocoaches in Nederland zijn
radioLIEFHEBBERS. En daar vliegen ze uit de bocht. Ze houden teveel van radio
om er een objectieve en zakelijke kijk op te houden. Zijn zelf té veel jock om
in te zien dat er nou eenmaal regels bestaan voor succesvolle radio.” En daar
geef je al meteen punt 1 aan van waarom je verhaal geen stand houdt. Je gaat er
van uit dat elke radiocoach zo is. Misschien dat de meest bekende in ons land wel zo zijn.
Maar er zijn er vast die jou het tegendeel kunnen bewijzen, dat is in het
buitenland zeker het geval.
Boek schrijven
Je geeft als suggestie om veel documentatie uit het
buitenland te lezen. Informatie die voornamelijk wordt voorzien door…wait for
it…radio consultants! Verontwaardigend meldt je: “Er is in Nederland nog geen
enkel boek met radiokennis te vinden, geschreven door een Nederlander, in het
Nederlands. Ik heb een dappere poging gedaan maar ben niet verder gekomen dan
een verzameling columns plus een aantal artikelen. Verdomd moeilijk, zo’n boek
maken. En tijdrovend. Waarom begint de radiocoach in Nederland daar dan niet
eerst mee?” Door wie zijn de meeste buitenlandse boeken geschreven over radio?
Door mensen die op z’n minst gedeeltelijk actief zijn als radio consultant en dat moeten de Nederlandse consultants dus doen terwijl ze volgens jouw eerdere redenering geen knip voor hun neus waard zijn.
Programmaleiders
Vervolgens geef je de schuld aan de programmaleiders van
stations voor het opduiken van het fenomeen radio consultant. Nou weet ik dat
je al een tijdje uit de radio wereld bent maar ik zou denken dat iemand van
jouw kaliber toch wel het inlevingsvermogen zou hebben om in te zien dat er
steeds meer op het ‘bordje’ van de PD ligt. Zeker met de ontwikkelingen op
online-gebied zie je bij buitenlandse stations zelfs dat dat er een aparte
Online-Director wordt aangesteld. Geen wonder dat een PD niet genoeg tijd heeft
om zelf de (jonge) radiotalenten op te leiden en te begeleiden.
Toenemende werkdruk
Toenemende werkdruk
Waar je totaal aan voorbij gaat is de toenemende werkdruk
voor een programmaleider en daar op aansluitende de verminderde hoeveelheid
tijd die hij of zij aan de opleiding of begeleiding kan bieden voor de
air-talents. En daar spelen radio consultants op in, raar hè? Sterker nog;
programmaleiders hebben tegenwoordig graag een ‘extra oor’ dat op afstand
luistert naar het product en andere input kan geven dan de PD die erg dicht bij
het product en de makers staat en het retedruk heeft.
Consultants
Tot slot vermeldt je: “Ik blijf zeggen: investeer in jezelf
door online flink wat materiaal te bestellen van radioconsultants uit Amerika,
Duitsland, Engeland of Ierland. Die landen zijn veel verder en professioneler
ontwikkeld op radiogebied dan wij hier in ons kikkerlandje. Simpelweg omdat het
veel grotere landen zijn of de radiomarkt een stuk competitiever.” Dit zijn
precies de landen waar radio consultants veel meer geaccepteerd zijn dan in ons
land en ook zijn dit precies de landen waar die volgens jou waardevolle
informatie wordt verspreid door…RADIO CONSULTANTS!