Social media als Twitter en Facebook en ook de website van
een station zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de radiowereld.
Steeds meer radiozenders gebruiken hun website en social media om de band met
de luisteraar te versterken en ook presentatoren en disc-jockeys gebruiken deze
‘tools’ steeds vaker met een eigen account.
Alleen vaak op zo’n manier dat je je afvraagt of het wel een
waardevolle toevoeging is voor de luisteraar of misschien juist eerder een
soort van ongewenste en vooral nutteloze ‘spam’.
“We zijn los”
Vooral bij het gebruik van Twitter worden door radiostations
en jocks tweets de wereld ingeslingerd waar het nut je volledig van ontgaat.
Met grote regelmaat zie ik ze voorbij komen, tweets als: “We zijn weer los”,
“We gaan nu van start, luister je mee?” en “ik ga nu beginnen met de show”. Dat
is net zoiets als een groenteboer op de markt die roept: “we zijn geopend”! Een
luisteraar/klant zal denken: “Nou en?!” of “wat schiet ik daar mee op?”
Voor tweets van een jock of radiostation die bedoeld zijn om
de luisteraar te motiveren om te gaan luisteren moet je in de huidige
mediawereld met legio aan andere stations, streams en eigen iPod’s, wel met
iets beters komen dan: “Daar ben ik weer”.
Reden
Eigenlijk geldt voor een dergelijke tweet hetzelfde als voor
een tease on-air dat het iets moet bevatten dat ook echt een reden vormt om te
gaan luisteren naar die jock of dat specifieke radiostation. Een luisteraar
vraagt zich af: “What’s in it for me?”
Dus denk na over hoe je de luisteraar genoeg zou kunnen
interesseren in 144 tekens om de radio af te stemmen op jouw show. Want naast
het feit dat de luisteraar naar –tig andere muziekkanalen of muziekapparaten
kan luisteren, heeft de luisteraar ook nog een leven en zit echt niet de hele
dag te wachten om naar jou te gaan luisteren tot je een tweet stuurt dat je
gaat beginnen.
Wat zijn bepaalde waardevolle onderdelen, gimmicks, gasten,
optredens, verhalen, onderwerpen, platen die je potentiële luisteraar kunnen
overhalen om te gaan luisteren? Denk na over de onderdelen die een
inschakelfactor kunnen zijn of relateer aan de bezigheden van de luisteraar op
dat moment in de zin van: “druk aan het werk? Met de hits van … gaat het werken
een stuk lekkerder…”
Specifiek
En ben in je tweet zo specifiek mogelijk over deze reden om
te in te schakelen maar ook over de uitzendtijd! “Verderop in de show” zegt
niks over wanneer ik als luisteraar ‘beloond’ wordt met de inschakelreden. En
ook “vanmiddag tussen 15 en 18 uur” is voor een luisteraar met een druk leven
niet specifiek genoeg. Ben zo precies mogelijk: “over tien minuten” of “straks
om tien over 3”.
Een goeie waardevolle tweet voor je show of station de
wereld in slingeren is niet moeilijk maar je moet wel even nadenken over wat je
wilt bereiken met de tweet en hoe je dat dan het beste kunt formuleren in 144
tekens of minder.