We hadden toch ook een slogan?

Vrijwel elk radiostation heeft er één. Maar bijna elke zender in Nederland en België haalt er bij lange na niet het maximale effect uit. Hun slogan!

Elke keer wanneer ik een monitoring studie doe voor een station in deze twee landen verbaas ik me weer over hoe minimaal er effect wordt gehaald uit hun slogans. Dit in tegenstelling tot veel stations in Groot Brittannië, Duitsland en de Verenigde Staten.

Bij een recente sessie voor een Nederlands station beleefde ik het toppunt van je slogan slecht gebruiken toen twee jocks letterlijk zeiden: “Een slogan? Hebben wij een slogan?” Gelukkig zijn bij de meeste stations de medewerkers en vooral de jocks wel op de hoogte van het feit dat er een slogan is, alleen wordt in de praktijk weinig mee gedaan.

Vormgeving
Vaak is de slogan wel consequent verwerkt in de (gezongen) stationsvormgeving zoals bij Q-Music ‘Q is good for you’, op Radio Veronica ‘Alleen echte hits’ of bijvoorbeeld het Belgische MNM met ‘Music & more’. Een enkeling weet de slogan ook nog te verwerken als laatste zin in hun promo’s maar daar houdt het dan ook echt op.

Uitleggen
Het gebruik van de slogan is op die manier niet meer dan het letterlijk noemen van de slogan en buiten de herkenning er van en de associatie met je station bereik je er dus niets mee. Een goeie slogan moet natuurlijk de lading dekken maar moet andersom ook gedragen en uitgelegd worden in de uitingen van je station. Het gevoel van je slogan en het gevoel van je station wil je bij de luisteraar binnen laten komen.

Just do it!
Zelfs een van de meest succesvolle slogans allertijden van Nike werd niet op zich staand gebracht. Want ‘Just do it’ zegt op zich niks maar als je die slogan in je campagne ondersteund met commercials die uitleggen wat je er mee bedoelt en het gevoel overbrengen wordt hij ineens veel sterker. Nike deed dat destijds bijvoorbeeld met beelden van een man die nog maar 1 been had en toch nog sportte. Sterker nog hij behaalde allerlei overwinningen op de 100 meter horde lopen. Als je na die beelden de woorden ‘Just do it’ ziet valt alles op z’n plaats. En dat is wat bij radiostations vaak vergeten wordt.

Wat is ‘more’?
Neem bijvoorbeeld de slogan van MNM in België, die luidt ‘Music & more’ maar uit het alleen noemen van die slogan blijkt niet wat dat ‘more’ is. Daar zou je dus onder andere een promo-lijn voor kunnen creëren die in elke spot een gedeelte uitlegt van wat dat ‘more’ van MNM is.

Of de slogan ‘Alleen echte hits’ van Radio Veronica vraagt natuurlijk ook om verduidelijking. Wat zijn echte hits? Dat moet je consequent ondersteunen met promo’s waar uit blijkt wat je er mee bedoelt. Toen ik de term ‘echte hits’ bedacht had ik namelijk daarbij heel duidelijk de associatie met ‘kwaliteitsmuziek’ in gedachten. Hits van Coldplay, Bon Jovi, Snow Patrol, Melissa Etheridge, Nickelback in tegenstelling tot de ‘plastic nep-hits’ van Serebro, Britney Spears, Kylie Minogue, Venga Boyz, Rick Astley, etc. Maar dat moet je dan wel aan de luisteraar uitleggen!

Overigens is met de nieuwe koers van Veronica ook de vraag of de huidige slogan nog wel de lading dekt omdat de focus van het het ‘music brand’ een stuk minder is geworden en er muziek is toegevoegd die afwijkt van waar de slogan ‘Alleen echte hits’ voor staat.

Jocks
Maar ook de presentatoren kunnen de effectiviteit van een slogan van het radiostation versterken. Op een of andere manier vinden jocks in Nederland maar ook in België het moeilijk om een slogan te verwerken in hun spreek. Typische is dat ook dit in landen als Duitsland, Groot Brittannië en de Verenigde Staten wel de normaalste zaak van de wereld is.

Natuurlijk moet een jock niet letterlijk gaan roepen: “Music & more, dit is MNM met more in de vorm van…” of “Radio Veronica met alleen echte hits en dat was zo’n echte hit van Coldplay.” Maar door de slogan tactisch te gebruiken op momenten dat er ook zo’n ‘echte hit’ te horen is versterk je wel die associatie. En in het geval van MNM zou de slogan door de jock gebruikt kunnen worden op het moment dat je ook echt iets anders doet dan alleen hitjes draaien.


Alleen een slogan roepen is zonde van de tijd en slechts een bijna loze kreet. Om het maximale te halen uit een slogan zul je ‘m moeten ondersteunen met vormgeving en creatief in spreeks verwerken.

Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines