Maar hij test goed in de doelgroep!

Over muziek-research is al veel geschreven, zowel zinnige als onzinnige dingen. Belangrijkste bij alle research is natuurlijk dat je je hersens gebruikt en je nooit 100% blind vertrouwt op wat er uit het onderzoek blijkt. Elke vorm van research heeft namelijk een foutmarge die te danken is aan de belangrijkste factor in het hele (muziek)research-verhaal, namelijk menselijkheid.

Onontbeerlijk
Hoewel muziek-research absoluut onontbeerlijk is voor elk radiostation dat zijn luisteraars een beetje serieus neemt, is de menselijke factor altijd minstens zo belangrijk omdat je luisteraars ook mensen zijn. Eén op één vertalen van onderzoeksgegevens is erg gevaarlijk en zeker niet alleen vanwege de grilligheid van de luisteraar bij het beantwoorden van de vragen bij muziekresearch.
Ook aan de kant van de onderzoeker zit een menselijke kant die een foutmarge met zich meebrengt. De vraagstelling van het onderzoek moet bijvoorbeeld objectief gevormd zijn en de uitkomsten moeten op een juiste manier  worden geïnterpreteerd.

Beinvloed
Vaak wordt door een bepaalde vraagstelling of antwoordmogelijkheid de uitkomst al beïnvloed en daarmee zijn alle gegevens die uit het een onderzoek voorkomen meteen minder betrouwbaar. Als wordt gevraagd aan een luisteraar of hij of zij van een fragment van een nummer wil vertellen of hij/zij het nummer vaker, minder, gelijk of nooit meer wil horen, wordt vaak niet gevraagd of ze dat nummer vinden passen bij het station waarvoor het onderzoek wordt uitgevoerd.

Wat dacht je van een vrouwelijke Sky Radio luisteraar van 20 tot 34 jaar oud. Als je die Afrojack (Don't stop me now) laat horen en je vraagt alleen of ze 'm leuk vindt, zal ie nog best goed scoren. Maar als je vraagt of ze die plaat op Sky verwacht, is het antwoord natuurlijk nee.

Of neem 100% NL, een station met overwegend vrouwelijke luisteraars van lage tot gemiddelde opleidingsgraad in de leeftijd van 25 tot 49 jaar. Als je een sample-groep hiervan wat stevigere nummers van Bon Jovi (You give love a bad name/Living on a prayer), Pearl Jam (Alive) of Aerosmith (Crazy, Amazing, What it takes) voorschotelt, zullen deze nummers best goed testen. Dus als je deze titels in het onderzoek gooit, testen ze misschien zelfs beter dan een track van Gerard Joling of Jan Smit.

Verwachtingspatroon
Moet je ze dan meteen op de zender gooien omdat “ze heel goed testen in onze doelgroep?” Natuurlijk niet, tenminste niet als je je hersens gebruikt! Want de belangrijke vraag die vergeten is, is: “verwacht je dit nummer als je luistert naar 100% NL?” Zouden ze die nummers puur op basis van research-gegevens toevoegen dan zouden ze een risicovolle stijlbreuk plegen en daarmee het image en verwachtingspatroon dat een luisteraar van een station heeft schade toebrengen.

Radio Veronica
Zo blijkt al luisterend naar Radio Veronica duidelijk dat een onderzoek heeft uitgewezen dat hun doelgroep naast de rock-tracks ook Faithless (God is a DJ), Bomfunk MC’s (Freestyler), The Course (Ready or not) en R. Kelly (I believe I can fly) leuk vindt. Maar de vraag rijst dan meteen of je ze wel op een station moet draaien dat inmiddels een reputatie heeft opgebouwd om pop- en rock-tracks te draaien.

Tijd om de proef op de som te nemen met 10 personen die een regelmatige luisteraar zijn van Radio Veronica. Ik legde ze de volgende lijst met tracks voor met bijbehorende geluidsfragmenten en met de vraag: “welk tracks vind je niet thuis horen op Radio Veronica”.

Dit was de lijst met tracks en 'hooks':
1. Spin Doctors - Two Princes
2. Bon Jovi - Always
3. Faithless - God is a DJ
4. Nickelback - How you remind me
5. R. Kelly - I believe I can fly
6. Lenny Kravitz - Are you gonna go my way
7. Anouk - R u kiddin'me
8. Ram Jam - Black Betty
9. Bomfunk Mc's - Freestyler
10. The Course - Ready or not

Van de tien ondervraagden was er geen één (!) persoon die de door mij verwachtte niet-passende tracks niet aan kon wijzen als nummers die ze niet vinden thuis horen op Radio Veronica. De reacties waren soms nog verder strekkend: “als Veronica ook het station is met R. Kelly, dan luister ik er niet meer naar”. Daar sta je dan met je Live, Lenny Kravitz, U2, Roxette, etc. Eén plaat van R. Kelly en je reputatie ligt dus bij de vuilnis!

Site
En als je dacht dat “I believe I can fly” van R. Kelly raar op Radio Veronica zou klinken, check dan deze ‘capture’ van de site met in de player R. Kelly omringt door artiesten als Prince, Anouk, Meatloaf en Cutting Crew.




Uitzonderingen
Natuurlijk zijn er uitzonderingen wat betreft platen die niet voldoen aan het verwachtingspatroon. Als ze dan maar gelegitimeerd worden door middel van een item of iets anders dat de luisteraar duidelijk maakt dat wordt afgeweken van het normale format.

538 heeft bijvoorbeeld tegenwoordig de Top 40 Classic waarbij een luisteraar zijn of haar favoriete Top 40 hit gedraaid kan krijgen. Dit zorgt soms voor verrassende niet verwachtte keuzes maar die zijn dan in elk geval verantwoord naar de luisteraar toe. Of bijvoorbeeld de 5 ‘O Clock Whistle op Z-100 in New York en andere Amerikaanse stations waarbij om 5 uur op vrijdagmiddag speciale tracks worden gedraaid. En niet te vergeten de steeds populairder wordende ‘specialty weekends’ met bijvoorbeeld alleen maar 90’s, 80’s of een ander thema.

Zelfs bij een 'Jack FM' of 'Variety format' zijn er grenzen aan de 'variety' en wordt gelet op het verwachtingspatroon. Neem een Jack FM in Groot Britannie die echt van alles draaien van disco to punk-rock maar bijvoorbeeld niet de nieuwste track van Skrillex. Bovendien communiceren ze ook duidelijk dat de grote afwisseling hun meerwaarde is en legitimeren ze daarmee hun soms 'slingerende' muziekmix.

Zout
Dus als bij jou station binnenkort een muziekonderzoek wordt gedaan, zorg er dan voor dat je de gegevens op de juiste manier interpreteert en dat vraagstelling zo objectief mogelijk is.
Een spreekwoordelijk korreltje zout is bij de interpretatie in elk geval belangrijker dan je in eerste instantie denkt!


Simplex Magazine2

Aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat.

Radio Stuff Friends

Reacties

Recent Comments Widget

Populaire berichten

Radio Stuff Nieuws

AllAccess Headlines

FMQB News

Radio Ink Headlines