Vormgeving, imaging, jingles en promo’s…hoe je het ook wilt noemen, deze onderdelen van een radiostation zijn als het goed is gemaakt voor een bepaald doel. Namelijk herkenning en herinnering bij de luisteraar stimuleren zodat deze bij de CLO-onderzoeken ‘jouw’ station invult.
Regels
Logisch dus dat er voor het gebruik een aantal regels gelden waardoor die herkenning en herinnering extra bevorderd wordt. Niettemin denken sommige jocks dat die regels niet gelden voor hen of dat het juist stoer is om iets te doen wat tegen de regels is…en dat de luisteraar dit waardeert. Niet dus…
Irritatiefactor
Gebruik vormgeving waar hij voor bedoeld is! Als je de filler instart die bestemd is voor het weerbericht, geef de luisteraar dan ook het weerbericht en ga niet eerst een half uur ouwehoeren over iets dat de luisteraar misschien wel leuk vindt maar op dat moment niet wenst te worden voorgeschoteld. Zeker bij verkeersinformatie is het irritatiefactor nummer 1 dat dj’s nadat de verkeersfiller is gestart, eerst rustig beginnen te vertellen dat ze net zijn gebeld door Saskia die heel zwoel klonk en de nieuwe van Lady Gaga wilde horen. Als de luisteraar de verkeersfiller hoort, wil hij of zij ook de verkeersinformatie horen!
Traffic assist
Vooral wanneer de luisteraar dan ook nog eens luistert via de autoradio en traffic-assist heeft ingeschakeld. Hierbij onderbreekt de voorgeselecteerde zender een andere zender of een iPod of cd-speler speciaal voor de files en flitsers. Als de luisteraar dan wordt geconfronteerd met eerst een voor hem of haar zinloze aubade aan zwoele Saskia, is dat niet alleen een eenmalige tune-out-factor maar een permanente beschadiging van het ‘brand’ van ‘jouw’ radiostation! De zender komt namelijk in de ogen van de luisteraar niet zijn beloftes na.
Voorspelbaar
Dat wil niet zeggen dat je het weer en verkeer altijd op dezelfde saaie voorspelbare manier aan de luisteraar hoeft te presenteren. Juist niet! Maar ben dan kort, ‘to the point’ en ‘on topic’ dus heb het wel over het weer of het verkeer: “hoe lang is het geleden dat jij je remmen eens flink hebt getest? Bereid je maar vast voor op flink in de remmen gaan op de A 12 ter hoogte van Arnhem…”. Klinkt een stuk verrassender en persoonlijker dan: “12 km file tussen Oberhausen en Arnhem bla bla”. Ook bij het weer is het juist goed om de luisteraar op het andere been te zetten maar heb het wel over het onderwerp waar je het programmatisch, het format en de vormgeving over hoort te hebben. Bijvoorbeeld bij een tegenvallende temperatuur in de zomer: “Pffieuw het is heet en het wordt nog heter, nou ja ik zit hier in de Playboy te kijken naar de reportage van Beyoncé. Voor wat betreft het weer, trek maar iets warms aan”. Of “sorry ik ben nog een beetje buiten adem van het hout kappen voor in de openhaard vanavond. Ja echt het wordt vannacht onder de 10 graden maar morgen wel weer wat zon…”.
‘Use as directed’
Maar ook voor de gezongen jingles en de sweepers geldt: ‘use as directed’. De vormgever van jouw station heeft er goed over nagedacht hoe de stationsidentificatie het beste in het product verwerkt kan worden. Dus geen heftige sweepers over het bijna onhoorbare intro van een ballad. Of sweepjingles met muzikale elementen over intro’s die niet een ‘droge’ drum als begin hebben. En ook geen transition cuts in een tegenovergestelde overgang! Bij twijfel over hoe je bepaalde imaging moet gebruiken, neem contact op met de vormgever van het station of je PD.
Want niemand (en zeker de luisteraar) zit niet te wachten op vormgeving die onprettig overkomt of irritereert!