In Veronica Magazine laat Jeroen van Inkel in een interview weten dat hij liever weer een ochtendshow gaat doen dan in de middag blijft zitten bij Q-Music. Zoals hij het zelf zegt: “Ik baal er nog steeds van dat ik uit de ochtend gehaald ben bij Q-music. Als ik luister naar Beelen, De Wild en Evers, dan vissen ze allemaal in dezelfde vijver, hoor ik dezelfde BN’ers. Ik zou graag een echt alternatief voor die shows maken“.
Het is inderdaad één pot nat al die ochtendshows die Jeroen beschrijft en het idee om daar de luisteraar 'n alternatief voor te bieden is zeker niet slecht. Aan de andere kant is er natuurlijk ook 'n reden waarom er in dezelfde vijver wordt gevist en waarom er bij al die shows dezelfde BN'ers te horen zijn; doelgroep en gerelateerde actualiteitsinteresse. De genoemde shows richten zich grofweg op 25-34 en de interesse's van die doelgroep met bijbehorende BN'ers, logisch.
Een goed alternatief zit 'm niet in geen BN'ers of andere BN'ers die niet nieuwswaardig zijn, het alternatief zit 'm in de benaderingswijze van onderwerpen, bits en gimmicks. Neem een willekeurige show van Evers, De Wild of Giel en je hoort bijna elk onderwerp als 'n berichtje vrijwel letterlijk uit de krant voorgelezen worden inclusief schrijftaaluitdrukkingen als 'eveneens' en 'evenals'. Woorden die duidelijk niet je doelgroep aanspreken. Na het voorlezen bellen ze even met de hoofdpersoon uit het verhaal of de onderzoeker die de studie heeft gedaan en hopsakee het is al weer tijd voor een plaatje.
Originaliteit in benadering van het verhaal is ver te zoeken. Je zou ook eens niet meteen voor de meest voor de hand liggende en gemakkelijkste weg kunnen kiezen. Neem als voorbeeld een studie over vreemdgaan waaruit bleek dat tegenwoordig juist meer vouwen dan mannen dat doen. Op zich een onderwerp wat best spannend kan klinken op de radio maar waar dan wordt gekozen om een telefonisch babbeltje te maken met de onderzoeker die nog saaier en meer a-sexy blijkt te zijn dan Wim Bosboom! Waarom niet met je luisteraars daarover in gesprek gaan met echte verhalen en weg met het 'stoel-tafel-denken'!
Om het nog maar niet te hebben over alle clichés, geluidjes, jingles en standaard grapjes die routinematig uit de mouwen worden geschud. "Nog een keer, nog een keer", "Aflevering 222 van dit radio feuilleton" of "begin de dag met een dansje, ik hoef er denk ik niet bij te vermelden welke uitspraak/fragment uit welke show komt. Doe wat je doelgroep aanspreekt en interesseert maar doe het eens op een andere manier met andere geluidjes, muziekjes en grapjes.
Van Inkel heeft 'n punt als hij zegt dat het allemaal te veel op elkaar lijkt. Maar de shows lijken niet alleen op elkaar maar ze klinken ook nog eens allemaal exact hetzelfde als 10 jaar geleden. Met alle respect voor de vakkundigheid van Van Inkel denk ik dat hij er op dat punt ook 'n hele vette kluif aan heeft om met 'n ochtendshow op de proppen te komen die tegelijkertijd vernieuwend is en de doelgroep boeit. Dit fragment van het begin van Van Inkels Podcast klinkt namelijk niet echt vernieuwend.